پادشاه سابق اسپانیا ۶۸۰ هزار یورو بدهی مالیاتی را از تبعید پرداخت کرد

خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا
خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستگاه قضایی اسپانیا به خوان کارلوس مظنون است که با استفاده از کارت‌های اعتباری مرتبط با حساب‌هایی بانکی که به نام او نبوده «پولشویی» انجام داده است.

آگهی

وکیل خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا اعلام کرد که موکلش نزدیک به ۶۸۰ هزار یورو بدهی خود به اداره مالیات این کشور را پرداخت کرده است.

پدر فلیپه ششم، پادشاه کنونی اسپانیا از تابستان سال جاری در امارات عربی متحده در تبعید خودخواسته به سر می برد. روزنامه الپائیس گزارش داده که خوان کارلوس بدهی مالیاتی خود را در چهارچوب تحقیقی قضایی درباره استفاده او از کارت های اعتباری پرداخت کرده است. دستگاه قضایی اسپانیا به خوان کارلوس مظنون است که با استفاده از کارت های اعتباری مرتبط با حساب هایی بانکی که به نام او نبوده «پولشویی» انجام داده است.

بنا به گزارش ها این حساب های بانکی به نام یک تاجر مکزیکی و یک افسر نیروی هوایی ارتش اسپانیا به ثبت رسیده است. پادشاه پیشین اسپانیا در صورتی که نتیجه تحقیقات، استفاده او از این کارت های اعتباری را اثبات کند ممکن است به اتهام «پولشویی» تحت تعقیب قرار گیرد. این در حالی است که این پرونده تنها یکی از سه پرونده «فساد مالی» است که نام خوان کارلوس، ۸۲ ساله، در آن مطرح شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا روز چهارشنبه در واکنش به تحقیق قضایی درباره پادشاه پیشین گفت که «اصل بر برائت» خوان کارلوس است. او همچنین تاکید کرد که از نظر او نهاد سلطنت در کشورش «در خطر» نیست. این سخنان نخست وزیر اسپانیا در حالی بیان می شود که حزب چپگرای پودموس، شریک دولت ائتلافی او از تغییر نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری حمایت می کند.

خوان کارلوس ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ با کناره گیری از سلطنت زمینه پادشاهی پسرش فلیپه ششم را فراهم کرد. دستگاه قضایی اسپانیا در یک پرونده دیگر به تحقیق درباره نقش احتمالی او در پیروزی شرکت های اسپانیایی در مناقصه احداث مسیر قطار سریع السیر در عربستان در سال ۲۰۱۱ میلادی مشغول است. بازپرسان این پرونده در حال تحقیق درباره این احتمال هستند که خوان کارلوس در سال ۲۰۰۸ مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار از عربستان و از طریق یک حساب بانکی در سوئیس دریافت کرده است.

از سوی دیگر دیوان عالی اسپانیا در یک پرونده دیگر و به دنبال دریافت گزارشی از اداره مقابله با پولشویی در این کشور در حال تحقیق درباره نقش احتمالی خوان کارلوس است. گزارشی از جزئیات این پرونده و دلیل ذکر نام پادشاه پیشین اسپانیا در آن منتشر نشده است.

خوان کارلوس تابستان امسال اعلام کرد که با ترک اسپانیا در نظر دارد به سلطنت پسرش کمک کند و به این ترتیب انجام وظایف فلیپه ششم را برای او «تسهیل» کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه تبعیدی اسپانیا میلیون‌ها یورو از بدهی مالیاتی‌اش را پرداخت کرد

اسپانیا چهلمین سالگرد شکست کودتای ۱۹۸۱ را در غیاب خوان کارلوس گرامی داشت

کناره گیری خوان کارلوس از پادشاهی و چالش های جانشین وی