سایه سنگین آغاز «بدون توافق» دوره پسابرکسیت بر دیدار جانسون و فن‌درلاین

دیدار رئیس کمیسیون اروپا با نخست‌وزیر بریتانیا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰
دیدار رئیس کمیسیون اروپا با نخست‌وزیر بریتانیا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست‌وزیر ایرلند می‌گوید اگر مذاکرات طی «یک یا دو روز آینده» از بن‌بست خارج نشود سران اتحادیه اروپا مجبور خواهند شد در اجلاس روزهای پنجشنبه و جمعه خود طرح‌های احتمالی برای جلوگیری از اختلال اقتصادی به دنبال آغاز «بدون توافق» دوره پسابرکسیت را بررسی کنند.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در حالی با یکدیگر در بروکسل دیدار خواهند کرد که سرنوشت مذاکرات دو طرف بر سر آینده روابط دو جانبه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

دوران پسابرکسیت سه هفته دیگر با پایان دوره انتقالی برکسیت که بریتانیا در جریان آن همچنان به مقررات اتحادیه اروپا پایبند است آغاز می شود. از دیدار روز چهارشنبه بوریس جانسون و اورزولا فن در لاین به عنوان «آخرین بخت» برای جلوگیری از آغاز «بدون توافق» دوران پسابرکسیت یاد می شود. عدم توافق بروکسل و لندن از نظر بسیاری از کارشناسان برای هر دو طرف تبعات سنگین اقتصادی در پی خواهد داشت.

مقامات اتحادیه اروپا مانند مسئولان بریتانیایی هشدار داده اند که حاضر به عقب نشینی از مواضع خود در مذاکرات نیستند. میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه «هرگز بازار مشترک خود را فدای دستیابی به توافق پسابرکسیت نخواهد کرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل بوریس جانسون نیز گفته است که مواضع دو طرف همچنان از یکدیگر فاصله دارد. نخست وزیر بریتانیا هشدار داده که ممکن است کشورش و اتحادیه اروپا مجبور به پذیرش راه حل «بدون توافق» شوند. میشل بارنیه نیز احتمال عدم دستیابی به توافق با لندن را بیشتر از احتمال موافقت دو طرف با سندی درباره روابط تجاری دو جانبه دانسته است.

از سوی دیگر مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند گفته است که اگر مذاکرات طی «یک یا دو روز آینده» از بن بست کنونی خارج نشود سران اتحادیه اروپا مجبور خواهند شد در اجلاس روزهای پنجشنبه و جمعه خود طرح های احتمالی برای جلوگیری از اختلال اقتصادی به دنبال آغاز «بدون توافق» دوران پسابرکسیت را بررسی کنند.

بریتانیا هرچند روز ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی (۱۱ بهمن سال ۱۳۹۸ شمسی) به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد اما بنا به توافق برکسیت تا پایان سال جاری مقررات اتحادیه اروپا را اجرا می کند. اما بروکسل و لندن با پایان این دوره که از آن به عنوان دوره انتقالی برکسیت یاد می شود یا باید بر سر ساز و کار روابط تجاری با یکدیگر از روز اول ژانویه سال ۲۰۲۱ به توافق برسند و یا به اجرای مقررات سازمان تجارت جهانی از این تاریخ تن بدهند.

ارزش مبادلات تجاری سالانه بریتانیا و اتحادیه اروپا یک هزار میلیارد (یک تریلیون) دلار تخمین زده می شود. با اجرای مقررات سازمان تجارت جهانی این مبادلات مشمول تعرفه های گمرکی و سهمیه بندی واردات خواهد شد. امری که به کسب و کارها هم در اتحادیه اروپا و هم در بریتانیا ضربه خواهد زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تجاری برکسیت در بن‌بست؛ پیشنهاد جانسون برای مذاکره با مرکل و ماکرون رد شد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند