اجلاس دو روزه اتحادیه اروپا؛ آیا فناوری‌های جدید حقوق بشر را تهدید می‌کنند؟

فناوری‌های نظارتی و حقوق بشر
فناوری‌های نظارتی و حقوق بشر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا همزمان با روز ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر)، روز جهانی حقوق بشر، اقدام به برگزاری اجلاسی دو روزه با عنوان «تاثیر فناوری‌های نو بر حقوق بشر» کرده است. این در حالی است که مسئله نفوذ فناوری‌های نو و عمق تاثیر آنان بر زندگی انسان‌ها طی سالیان اخیر نگرانی نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است.

آگهی

اتحادیه اروپا همزمان با روز ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر)، روز جهانی حقوق بشر، اقدام به برگزاری اجلاسی دو روزه با عنوان «تاثیر فناوری‌های جدید بر حقوق بشر» کرده است.

در این همایش موضوعاتی نظیر رابطه این فناوری‌ها و حریم خصوصی افراد، نقش روزافزون هوش مصنوعی در زندگی بشر و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی به بحث گذاشته می‌شود.

مسئله نفوذ فناوری‌های نو و عمق تاثیر آنان بر زندگی انسان‌ها از جمله مسائلی است که طی سالیان اخیر نگرانی نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. 

استفاده از این فناوری‌های نو هرچند در بسیاری از موارد ناگزیر است، با این حال می‌تواند حامل آسیب‌هایی برای قشرهای مختلف جوامع باشد. برای نمونه گروه‌های فعال در زمینه حقوق مدنی می‌گویند استفاده از فناوری تاثیرات مخربی بر آینده مهاجران داشته است.

یک تحقیق انجام شده در بریتانیا نشان می‌داد ۷ هزار دانشجو در این کشور حکم ترک خاک دریافت کرده‌اند، چرا که یک الگوریتم اشتباه در سامانه نظارتی باعث شده بود تصور شود آن‌ها در کسب نمره زبان تقلب کرده‌اند.

در ماه اوت سال جاری وزارت کشور بریتانیا در پی تهدید نهادهای حامی حقوق دیجیتال به کشیدن پرونده به دادگاه، مجبور شد الگوریتمی در سامانه اعطای ویزای خود را بلااستفاده رها کند. گروه‌های حقوق بشری می‌گفتند این ابزار با رتبه‌بندی افراد، به ایجاد فضای خصمانه در مهاجران کمک می‌کند.

پهپادهای نظارتی آژانس مرزی اتحادیه اروپا که در مدیترانه و دریای اژه فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای برای ردگیری و عقب‌زدن قایق‌های مهاجران استفاده می‌شوند همچنین از مواردی هستند که مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. گروه‌های حامی حقوق پناهجویان می‌گویند استفاده از این فناوری‌ها مهاجران را وادار می‌کند به راه‌های پرخطرتر دست بزنند.

در همین موضوع، استفاده آژانس فدرال مهاجرت آمریکا از نرم‌افزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای ردگیری خانواده‌های مهاجران انتقاداتی را برانگیخته است. مخالفان می‌گویند این نهاد گاه به استناد اطلاعات دیجیتالی کسب‌شده، افرادی را که از خشونت در آمریکای لاتین یا آمریکای مرکزی گریخته‌اند شناسایی کرده و برای اخراج از خاک آمریکا معرفی می‌کند.

انتقادات از استفاده گسترده از فناوری‌های نو در تجسس از شهروندان و مهاجران در حالی اظهار می‌شود که ماه گذشته چندین نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مشترک هشدار داده بودند که استفاده از سامانه‌های ردیابی و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با همه‌گیری کرونا نباید با نقض حریم خصوصی و حقوق افراد همراه شود.

پیشتر چندین نهاد حقوق بشری گفته بودند که برخی دولت‌ها در جریان مبارزه فراگیر با همه‌گیری کرونا، با استفاده از فن‌آوری‌های نو نسبت به جمع‌آوری بدون مجوز اطلاعات شخصی کاربران اقدام می‌کنند.

در ماه اکتبر گذشته همچنین یک گزارش منتشره توسط صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، خواسته بود به منظور حفاظت از حریم خصوصی کودکان تماس‌های دیجیتالی آنان حتما با استفاده از پیام‌رسان‌های مجهز به سیستم رمزگذاری سرتاسری انجام شود. این شیوه، که در شماری از پیام‌رسان‌ها همچون واتس‌اپ یا سیگنال استفاده می‌شود، تضمین می‌کند که اطلاعات مبادله شده به دست طرف ثالث نخواهند افتاد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از تسریع برنامه تولید «ربات‌های قاتل» از سوی آمریکا

هوش انسانی یا هوش مصنوعی؛ غالب و مغلوب کدامند؟

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟