نگرانی از تسریع برنامه تولید «ربات‌های قاتل» از سوی آمریکا

 نگرانی از تسریع برنامه تولید «ربات‌های قاتل» از سوی آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان مدتهاست که در مورد پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز استفاده از هوش مصنوعی در تولید سلاح های مستقل از کنترل انسان هشدار داده‌اند.

آگهی

در پی انتشار استراتژی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا درباره هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره احتمال سرمایه‌گذاری واشنگتن برای تسریع برنامه تولید سیستم‌های تسلیحاتی بدون کنترل انسان، افزایش یافته است.

این سیستم های تسلیحاتی می توانند بدون کنترل انسان، اهدافی را انتخاب و مورد حمله قرار دهند.

به گزارش دیده بان حقوق بشر این استراتژی طیف وسیعی از کاربردها را شامل می‌شود اما اکثرا قابلیت‌های استفاده خوشبینانه آنها از جمله اینکه هوش مصنوعی می تواند خطر تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد، معمولا مطرح می شوند.

دانشمندان مدتهاست که در مورد پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز استفاده از هوش مصنوعی در تولید سلاح های مستقل از کنترل انسان هشدار داده‌اند. با این وجود مشخص نیست که استفاده از چنین سیستم هایی چگونه با سیاست کنونی ایالات متحده آمریکا که «استفاده از سطح مناسبی از کنترل انسانی بر استفاده از سلاح‌ها» را تعهد کرده است، سازگار است.

سلاح‌های کاملا مستقل از کنترل انسانی نگرانی‌های گسترده اخلاقی، قانونی، فنی و همچنین نگرانی‌های مرتبط با امنیت بین المللی و گسترش تسلیحاتی را ایجاد کرده است که دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌هایی که کارزار «ربات‌های قاتل را متوقف کنید» از سال ۲۰۱۳ به راه انداخته‌اند، درباره آنها هشدار داده‌اند.

در پایان سال گذشته دولت ها گفتگوهای دیپلماتیکی درباره سیستم‌های تسلیحاتی مستقل و مهلک را آغاز کردند با این حال امتناع آمریکا، روسیه و تعدادی دیگر از کشورها برای پیوستن به این گفتگوها مانع پیشرفت در این حوزه شده است.

نظرسنجی از ۲۶ کشور نشان می دهد که مخالفت عمومی با سلاح های مستقل از کنترل انسانی در حال افزایش است و انتظار می رود که دولت ها برای جلوگیری از توسعه چنین سلاح‌هایی اقدام کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی برای ردیابی موشک؛ برنامه پنهانی پنتاگون

سلاح آمریکایی که یک کشتی را در کمتر از ۳۰ ثانیه به دو نیم می‌کند

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد