کشف سنگ‌نگاره‌هایی از عصر یخبندان در جنگل آمازون

سنگ‌نگاره‌های عصر یخبندان در کلمبیا
سنگ‌نگاره‌های عصر یخبندان در کلمبیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سنگ‌نگاره‌ها، که انسان‌ها و حیوانات و اشکال هندسی را به تصویر می‌کشند بیش از ۱۲۶۰۰ سال قدمت دارند. این سنگ‌نگاره ها در رشته کوه‌های لیندوزا در جنوب غربی کلمبیا قرار دارند.

آگهی

دانشمندان باستان‌شناس هزاران سنگ‌نگاره پیشاتاریخی در کشور کلمبیا در جنگل آمازون کشف کرده‌اند. بسیاری از این

سنگ‌نگاره‌ها، که انسان‌ها و حیوانات و اشکال هندسی را به تصویر می‌کشند بیش از ۱۲۶۰۰ سال قدمت دارند. این سنگ‌نگاره ها در رشته کوه‌های لیندوزا در جنوب غربی کلمبیا قرار دارند.

به گفته یکی از باستان‌شناسان این گروه، سنگ‌نگاره‌های کشف‌شده اطلاعات دست اولی درباره سبک زندگی اهالی منطقه در هزاره‌های پیشاتاریخی می‌دهد.

این اکتشاف در سال گذشته رخ داد اما پژوهشگران آن را تا کنون مخفی نگه داشتند. آنها تصمیم گرفتند این خبر را به مناسبت شروع پخش مستند «رازهای جنگل: پادشاهی‌های گمشده آمازون» که از روز شنبه در بریتانیا آغاز می‌شوداعلام کنند.

منطقه اکتشاف سنگ‌نگاره‌های عصر یخ تا سال ۲۰۱۶ میلادی که قرارداد صلح امضا شد تحت کنترل شورشیان فارک کلمبیا بود.

از آن سال تا کنون، ورود به این منطقه آسان‌تر شده است، ولی به گفته دانشمندان ورود و حضور در این رشته کوه هنوز شرایط خاصی ایجاب می‌کند و این مسئله باید در برنامه‌ریزی‌های اکتشافی در نظر گرفته شود.

یکی از پژوهشگران تیم کاشف سنگ‌نگاره‌ها در این باره می‌گوید: « در واقع اهالی منطقه و گروه‌هایی که کنترل منطقه و راه‌ها را دست دارند آنهایی هستند که رضایت و حمایتشان از این برنامه حیاتی است.»

تیم باستان‌شناسان مسئول این اکتشاف متشکل از پژوهشگرانی از دانشگاه ملی کلمبیا، دانشگاه آنتیوکیا و دانشگاه اکستر بریتانیا هستند و اتحادیه اروپا نیز از این پروژه حمایت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای حوزه آمازون نتوانستند برای پایان دادن به «جنگل‌زدایی» به توافق برسند

دانشمندان: جنگ هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی منجر به عصر یخبندان جدید می‌شود

ناپدید شدن یک روزنامه‌نگار و یک کنشگر در جنگل‌های آمازون؛ فرضیه‌ها چه می‌گویند؟