دیده‌بان حقوق بشر: زندگی برای معلولان در غزه «بیش از حد دشوار» است

شرایط دشوار زندگی معلولان در نوار غزه
شرایط دشوار زندگی معلولان در نوار غزه Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، محاصره نوار غزه توسط اسرائیل که از سال ۲۰۰۷ تا کنون با هدف مهار جنبش اسلام‌گرای حماس جریان دارد وضعیت اسف‌باری را برای زندگی قشر معلول رقم زده است.

آگهی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با بررسی وضعیت معلولان در نوار غزه شرایط زندگی برای این قشر از ساکنان غزه را «بیش از حد دشوار» توصیف کرده است.

در این گزارش که به مناسبت روز جهانی معلولان تهیه شده،‌ از محاصره نوار غزه توسط اسرائیل و به تبع آن ناتوانی جنبش حماس که کنترل این منطقه را در دست دارد برای ایجاد زیرساخت‌ها به عنوان مهمترین عوامل رقم خوردن شرایط بسیار سخت برای زندگی معلولان نام برده شده است.

حدود دو میلیون فلسطینی هم اکنون در منطقه‌ای واقع بین سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل، مصر و دریای مدیترانه در محاصره هستند و زندگی را در شرایط فقر و تنگدستی می‌گذرانند؛ در این میان اما وضعیت افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و ذهنی بسیار دشوار‌تر است.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، محاصره نوار غزه توسط اسرائیل که از سال ۲۰۰۷ تا کنون با هدف مهار جنبش اسلام‌گرای حماس جریان دارد وضعیت اسف‌باری را برای زندگی قشر معلول رقم زده است.

اِمینا سریموویچ، محقق و کارشناس حقوق معلولان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص می‌گوید: بیش از یک دهه محدودیت اعمال شده از سوی اسرائیل افراد دارای معلولیت را در غزه از آزادی تردد و جابجایی محروم کرده و اغلب این افراد از دسترسی به دستگاه‌ها، نیروی برق و نیز فناوری‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط و یا خروج از خانه محروم هستند.»

دیده‌بان حقوق بشر در بخشی دیگر از گزارش همچنین به قطع مکرر جریان برق در نوار غزه اشاره کرده و یاد آور شده که این مسئله زندگی را برای معلولان که برای ارتباط و درک زبان اشاره نیاز به نور و روشنایی دارند بسیار سخت کرده است.

قطع برق سبب می‌شود که معلولان به جهت عدم توانایی استفاده از آسانسور و یا اسکوتر‌های برقی برای جابجایی و تردد دچار مشکلات جدی شوند.

بخش عمده دیگری از مشکلات معلولان از ناحیه محاصره نوار غزه توسط اسرائیل رقم خورده است؛ به نحوی که اغلب افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و ذهنی به دلیل قرار گرفتن در شرایط یاد شده از تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود محروم هستند.

اِمینا سریموویچ، محقق سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین تاکید دارد که ناتوانی حماس در تامین زیرساخت‌ها لازم برای زندگی معلولان و نیز عدم تلاش لازم برای جلوگیری از سرخوردگی و تحقیر گسترده معلولان، شرایطی به شدت دشوار و غیرقابل تحمل را برای این قشر از ساکنان غزه رقم زده است.

از جمله کمبود‌های مهمی زیرساختی که در این گزارش به آن اشاره شده عدم دسترسی معلولان به سطح شیب‌دار یا بالارو در اغلب ساختمان‌های این منطقه محاصره شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی‌ها از شیوع کرونا در غزه؛ اسرائیل و حماس برای کاهش تنش به توافق رسیدند

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد