ظریف: مخالفیم اما باید مصوبه مجلس در مقابله با تحریم‌ها را اجرا کنیم

Zarif
Zarif Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیرخارجه ایران در واکنش به مصوبه مجلس برای مقابله با تحریم ها و نگرانی جامعه جهانی از این موضوع گفت اگر اروپا و آمریکا به برجام پایبند باشند، این مصوبات اجرا نخواهدشد.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در نشست مجازی «مدیترانه رم» شرکت کرده بود، تاکید کرد که علیرغم مخالفت با طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها، دولت ناگزیر است مصوبه مجلس را اجرا کند.

البته وزیر خارجه ایران در سخنان خود تاکید کرد که : «اگر آمریکا و اروپا به برجام پایبند باشند، مصوبه مجلس اجرا نمی‌شود.»

وزیر خارجه دولت حسن روحانی درباره مصوبه مجلس برای مقابله با تحریم ها گفت: «مانند هر دموکراسی دیگری وقتی این طرح تمام روندهای قانونی اش را طی کند، به قانون تبدیل می شود و وظیفه ای برای دولت می شود که آنرا اجرا کند و ما آنرا اجرا خواهیم کرد چرا که قانون کشور است. این قانون بازگشت ناپذیراست. عنوان این مصوبه احیای حقوق ایران و اطمینان حاصل کردن از لغو تحریم هاست.»

محمد جواد ظریف خطاب به آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: «چاره کار بسیار آسان است و در برجام مقرر شده است. به پایبندی کامل بازگردید. روابط اقتصادی ایران را با بقیه جهان عادی سازی کنید و شرایط جدید اعمال نکنید و درخواست های غیرمعقول نداشته باشید و به محض اینکه اینکار را انجام دهید، ما هم به پایبندی کامل برجام بازخواهیم گشت.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه جو بایدن تا بیستم ژانویه، کمتر از ۴۵ روز دیگر، به قدرت می رسد و امکان بازگشت به برجام با توجه به گفته های پیشین او به برجام هست گفت: «آمریکا باید بدون پیش شرط به تعهدات برجامی اش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند. حتما نباید عضو برجام باشند، تا به تعهداتش در بند ۲۵ منشور سازمان ملل عمل کند.» آقای ظریف با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: «نوبت آنهاست که حسن نیت نشان دهد.»

ظریف درباره شرطهای جدید دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات برجام، از جمله توقف برنامه موشکی ایران گفت: « این موضوع دوسال پیش از برجام مورد مذاکره بود و دیگر درباره آن مذاکره نخواهد شد و تمام. موضوع موشک ها و امنیت منطقه کاملا از طرف همه کنارگذاشته شدند نه بخاطر اینکه آنها امتیازی انحصاری به ایران دادند، بلکه بخاطراینکه حاضر نشدند رفتار مخرب خود را در این زمینه کنار بگذارند.»

وزیر خارجه ایران برای تایید گفته های خود به میزان بالای صادرات تسلیحات فوق مدرن از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده به کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

محمد جواد ظریف با اشاره به ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران، در هفته گذشته، گفت: «ما همچنان منتظر هستیم، آلمان و فرانسه و بریتانیا به عنوان امضاکنندگان برجام، این ترور را محکوم کنند. تروئیکا هنوز این اقدام تروریستی واضح را محکوم نکرده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات طرح «انتقام سختِ» مجلس ایران؛ دولت به «نابودی اسرائیل» در ۲۰ سال آینده مکلف می‌شود

ظریف: بایدن با سه فرمان اجرایی می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند

حضور همزمان ظریف و وزیر دفاع آمریکا در کویت