دادستان‌های آمریکا در حال بررسی احتمال دریافت «رشوه برای عفو» توسط کاخ سفید هستند

Patrick Semansky
Patrick Semansky Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ همچنین به مشاورانش گفته نگران است که دستگاه قضایی دولت بایدن سعی کند با پیگرد حقوقی سه تن از فرزندانش (دونالد ترامپ جونیور، اریک ترامپ و ایوانکا ترامپ) و دامادش جرد کوشنر از او انتقام بگیرد.

آگهی

وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تحقیق دربارۀ احتمال ارتکاب جرم در داخل کاخ سفید است؛ بر اساس اسناد ۱۸ صفحه‌ای ارائه شده به دادگاه فدرال، این احتمال وجود دارد که گروهی با انتقال پول به کاخ سفید سعی کرده باشند از قدرت «بخشش» ریاست جمهوری استفاده کنند.

گفته می‌شود که دادستان‌های واشنگتن موفق به جمع آوری شواهدی شده‌اند که نشان می‌دهد برخی افراد در قبال بخشش ریاست جمهوری، یک سهم سیاسی قابل توجه را نیز دریافت کرده‌اند. آنها همچنین در حال تحقیق درباره وجود یک «لابی پنهانی» در کاخ سفید هستند که در چهارچوب آن دو نفر بطور غیررسمی به عنوان لابی‌گر وارد ارتباط با مقامات ارشد کاخ سفید شده‌اند.

بر این اساس قاضی بریل هاول روز سه‌شنبه دستور انجام تحقیقات درباره آنچه «دریافت رشوه برای عفو» می‌نامید را صادر کرد. گفته می‌شود که او شکایات مرتبط با این تخلفات را در ماه اوت دریافت کرده و از آن زمان تحقیقات درباره احتمال ارتکاب این جرایم آغاز شده است. با دستور قاضی هاول تا کنون «بیش از ۵۰ وسیله ارتباطی از جمله لپ تاپ و آیفون آیپد» ضبط شده و داده‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

دستگاه قضایی آمریکا تا کنون در جریان اسنادی که در اختیار خبرنگاران گذاشته، نام هیچ فرد مشخصی را فاش نکرده است.

دادستان‌ها گفته اند که قصد دارند در ارتباط با این پرونده با سه نفر (که نامشان فاش نشده) روبرو شوند و پس از آن تحقیقاتشان را به پایان خواهند رساند.

رؤسای جمهور آمریکا در بخشش افرادی که به جرایم فدرال محکوم شده‌اند از قدرت قانونی گسترده‌ای برخوردار هستند. بر همین اساس رئیس جمهور ترامپ هفته گذشته مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین خود را که در جریان تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ دو بار به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود، عفو کرد.

قصد ترامپ برای عفو داماد و فرزندان

گزارش رسانه‌های آمریکا همچنین حاکی از آن است که دونالد ترامپ قصد دارد در هفته‌های باقیمانده از ریاست جمهوریش افراد بیشتری را، از جمله پسرانش، دامادش جرد کوشنر و رودی جولیانی وکیل شخصی‌اش مورد عفو قرار دهد.

دو منبع آگاه به شرط ناشناس ماندن به رسانه‌ها گفته‌اند که دونالد ترامپ به مشاورانش گفته نگران است که دستگاه قضایی دولت بایدن سعی کند با پیگرد حقوقی سه تن از فرزندانش (دونالد ترامپ جونیور، اریک ترامپ و ایوانکا ترامپ) و دامادش جرد کوشنر از او انتقام بگیرد.

دونالد ترامپ جونیور درگیر پرونده بازرس مولر در موضوع دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی بود. جرد کوشنر نیز درباره تماس‌های خود با خارجی‌ها اطلاعات غلطی را در اختیار مقامات فدرال گذاشته بود.

دلیل نگرانی دونالد ترامپ درباره پیگیرد حقوقی اریک و ایوانکا ترامپ هنوز روشن نیست؛ اگرچه هم اکنون دادستان منتهن در حال تحقیق درباره پرونده مالیاتی دونالد ترامپ است و گفته می‌شود موضوع ایوانکا ترامپ در این پرونده نیز مطرح است.

علت نگرانی او از پیگرد حقوقی رودی جولیانی نیز چندان روشن نیست؛ اگرچه او تابستان امسال از سوی دادستان‌های فدرال در منهتن به دلیل معاملات تجاری‌اش در اوکراین و نقشش در برکناری سفیر آمریکا در این کشور مورد بازجویی قرار گرفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان عالی آمریکا: دادستان‌های نیویورک می‌توانند به اسناد مالیاتی ترامپ دسترسی داشته باشند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟