جو ملتهب منطقه پس از ترور فخری‌زاده؛ اسرائيل شناور جنگی جدید را تحویل گرفت

یکی از قایق‌های موشک‌انداز اسرائیل (عکس از آرشیو)
یکی از قایق‌های موشک‌انداز اسرائیل (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولین شناور جنگی مدل «ساعر ۶» که قایقی موشک انداز محسوب می‌شود در حضور رئیس‌جمهوری اسرائیل در بندر حیفا پهلو گرفت.

آگهی

اسرائیل روز چهارشنبه پیشرفته ترین شناور جنگی خود را همزمان با فضای ملتهب در منطقه به دنبال ترور محسن فخری زاده، مقام عالی رتبه وزارت دفاع ایران تحویل گرفت.

اولین ناوچه مدل «ساعر ۶» که شناوری موشک انداز محسوب می شود در حضور رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل در بندر حیفا پهلو گرفت. نیروی دریایی اسرائیل قرار است سه شناور جنگی از همین مدل را سال ۲۰۲۱ تحویل بگیرد. اسرائیل از این قایق های موشک انداز کوچک که ساخت آلمان هستند علاوه بر دریای مدیترانه برای انجام ماموریت در دریای سرخ و خلیج فارس نیز استفاده خواهد کرد.

نیروی دریایی اسرائیل با احتساب سه ناوچه ای که سال آینده تحویل خواهد گرفت در مجموع ۱۵ قایق موشک انداز در اختیار خواهد داشت.

حفاظت از منابع گازی دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل لبنان یکی از ماموریت های قایق موشک انداز جدید اسرائیل خواهد بود. این در حالی است که تل آویو با وساطت آمریکا مذاکرات بر سر تعیین مرزهای آبی را با لبنان آغاز کرده هر چند این گفتگوها تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نگرانی اسرائیل از حمله احتمالی حزب‌الله یا ایران به دکل‌های گازی

از سوی دیگر احتمال حمله گروه حزب الله لبنان به دکل های گازی اسرائیل در دریای مدیترانه باعث شده است که نیروی دریایی این کشور به دنبال محافظت از این تجهیزات باشد. وعده شماری از مقام های ایران برای انتقامگیری از اسرائيل برای ترور جمعه گذشته محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران بر نگرانی های مقامات دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از احتمال حمله به تجهیزات گازی این کشور در دریای مدیترانه افزوده است.

یک مقام امنیتی اسرائیل در همین راستا به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران به دنبال اهداف «آبرومندانه ای» مانند دکل های گازی در دریای مدیترانه است. به گفته وی حمله به این دکل های گازی تلفات جانی زیادی نخواهد داشت و به همین دلیل از نظر تهران خطر واکنش تند اسرائیل کاهش می یابد.

AP Photo
محافظت اسرائیل از یکی از دکل‌های گازی در دریای مدیترانهAP Photo

این در حالی است که معاون دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به ترور محسن فخری زاده گفته بود که واکنش به این ترور برعهده خود ایران خواهد بود. اسرائیل نقش خود در ترور محسن فخری زاده را تائید یا تکذیب نکرده است.

شناورهای جنگی «ساعر ۶» برخلاف مدل های قبلی قایق های موشک انداز اسرائیل با پادکارهای الکترونیکی که از آنها برای مقابله با موشک های کروز استفاده می شود همخوانی دارد. این ناوچه ها همچنین قابلیت هماهنگی با مدل دریایی سامانه «گنبد آهنین» برای سرنگونی راکت ها با زاویه پرتاب بالا را دارند.

یک مقام ارشد نیروی دریایی اسرائیل گفته است که قایق های موشک انداز «ساعر ۶» به اسرائیل برای مقابله با خطر احتمالی موشک های کروز «یاخونت» و راکت های ایرانی «خلیج فارس» که در اختیار گروه حزب الله قرار دارد کمک خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه‌های اسرائیل: مسئول عملیات سپاه قدس در تهران ترور شد؛ رئیسی: انتقام حتمی است

اسرائيل می‌خواهد پیش از رفتن ترامپ باز هم از آمریکا اف-۳۵ بخرد

تحلیل سفیر پیشین فرانسه در ایران از پشت پرده‌ها و پیامدهای ترور فخری‌زاده