داماد ترامپ به قطر و عربستان سفر می‌کند

جرد کوشنر
جرد کوشنر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سفر چند روز پس از ترور یک دانشمند هسته‌ای در تهران صورت می‌گیرد که ایران طراحی و اجرای آن را به اسرائیل نسبت داده است.

آگهی

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است برای به ثمر نشاندن آخرین‌ تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده در خاورمیانه پیش از ترک کاخ سفید به عربستان سعودی و قطر سفر کند.

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که این سفر طی هفته جاری صورت می‌گیرد و در جریان آن قرار است مشاور ارشد دونالد ترامپ برای حل اختلافات میان قطر و حلقه متحدان عربستان سعودی تلاش کند.

بررسی پار‌ه‌ای دیگر از مشکلات که نامی از آنها به میان نیامده نیز به نوشته وال استریت ژورنال در برنامه سفر جرد کوشنر به دو کشور قطر و عربستان سعودی گنجانده شده است.

این سفر چند روز پس از ترور یک دانشمند هسته‌ای در تهران صورت می‌گیرد که ایران طراحی و اجرای آن را به اسرائیل نسبت داده است.

عربستان، رقیب اصلی ایران در خاورمیانه از مخالفان سر سخت برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود و بارها همسو با اسرائیل و ایالات متحده خواستار آن شده تا جامعه بین‌المللی با آنچه «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران» خوانده شده به صورت جدی برخورد کند.

مساله عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان که پس از نزدیکی بحرین و امارات با تل آویو، مهم‌ترین هدف منطقه‌ای کاخ سفید محسوب می‌شود از دیگر موضوعاتی است که داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در واپسین سفر‌ رسمی خود به خاورمیانه آنرا دنبال خواهد کرد.

بحرین و امارات عربی متحده به تازگی به موجب توافقنامه‌ موسوم به آبراهام که جرد کوشنر به نمایندگی از کاخ سفید در آن ایفای نقش داشت، تحت میانجی‌گیری ایالات متحده روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

در راستای این تلاش‌ها، سودان از کشور‌های عرب زبان آفریقا نیز موافقت اصولی خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام کرده و عربستان سعودی نیز در صدد است تا پس از برطرف شدن پاره‌ای موانع از جمله مشخص شدن وضعیت قانونی کشور مستقل فلسطینی به این روند بپیوندد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از سفر قریب الوقوع جرد کوشنر به منطقه، «ترس مشترک از ایران» را عاملی برای نزدیکی تدریجی اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قلمداد کرده است.

در این گزارش همچنین به سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عربستان در روز بیست و سوم نوامبر اشاره و به نقل از منابع اسرائیلی اعلام شده که آقای نتانیاهو در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهده عربستان دیدار و گفتگو کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که اسرائیل در آستانه عادی سازی روابط با عربستان به عنوان «بزرگترین قدرت خلیج فارس» قرار دارد و دیدار محرمانه نتانیاهو با بن سلمان در همین راستا صورت گرفته است.

این در حالیست که ریاض اطلاعات منتشر شده توسط رسانه‌ها و برخی مسئولان کابینه اسرائیل را در این خصوص رد و هرگونه ملاقات میان بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان را تکذیب کرده است.

عربستان سعوی از سوی دیگر به صورت علنی تاکید کرده که تابع مواضع اتحادیه عرب است که هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل بدون حل مناقشه دیرین میان اسرائیل و فلسطینیان را منع می‌کند.

در گزارش نشریه وال استریت ژورنال تصریح شده که آوی برکوویتس، مشاور خاورمیانه ای دونالد ترامپ و برایان هوک، مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز جرد کوشنر را در این سفر همراهی می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عربستان؛ تاکید پمپئو بر مقابله با رفتارهای «خصمانۀ» ایران

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است