پرویز پورحسینی، هنرپیشه مطرح ایران بر اثر کرونا درگذشت

پرویز پورحسینی
پرویز پورحسینی Copyright عکس از خبرگزاری ایرنا
Copyright عکس از خبرگزاری ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایش‌های تلویزیونی که پورحسینی در آن نقش اصلی یا فرعی را بازی کرده بسیار متنوع بودند، به طوری که در کارنامه او از بازی در مجموعه تاریخی-مذهبی «مختارنامه» تا اجرای نقش در «خانه عروسک»، نمایشنامه معروف از هنریک ایبسن نروژی دیده می‌شود.

آگهی

پرویز پورحسینی، بازیگر برجسته و مطرح در تاریخ سینما و تئاتر ایران که از روز ۲۲ آبان به دلیل ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان فیروزگر تهران بستری بود، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

پورنگ پورحسینی، فرزند پرویز پورحسینی بامداد جمعه ۷ آذر خبر درگذشت پدرش را به رسانه‌های ایران اعلام کرد.

پرویز پورحسینی، متولد ۱۳۲۰، در بیش از ۱۰۰ فیلم، تئاتر و سریال در کنار بازیگرانی معروف، همراه با کارگردانانی سرشناس همچون علی حاتمی، بهرام بیضایی، حمید سمندریان، مسعود کیمیایی و داود میرباقری بازی کرده بود. از میان سریال‌های معروفی که پورحسینی در آنها نقش‌آفرینی کرده می‌توان به «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «بافته های رنج»، «همسفر» و «شب دهم» اشاره کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او برای بازی در فیلم «مریم مقدس» دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد و نیز نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مرد این جشنواره برای بازی در فیلم‌های «طلسم» و «اوینار» شد.

جاده قدیم (۱۳۹۶)، قاتل اهلی (۱۳۹۵)، دوران عاشقی (۱۳۹۳)، سفر مرگ (۱۳۸۷)، جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴)، مریم مقدس (۱۳۷۹)، کمیته مجازات (۱۳۷۷)، فصل پنجم (۱۳۷۵)، شیخ مفید (۱۳۷۴) و عاشق فقیر (۱۳۷۴) از جمله فیلم‌هایی سینمایی است که پور حسینی در آنها ایفای نقش کرده است.

او که بازیگری را پیش از انقلاب با تئاتر آغاز کرده بود، در سال‌های دهه شصت نیز در فیلم‌های معروفی چون کمال‌الملک (۱۳۶۲)، طلسم (۱۳۶۵)، باشو، غریبه کوچک (۱۳۶۵)، کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)، بازی کرد.

پرویز پورحسینی همچنین پیشینه بازی در شمار زیادی از تله‌تئاترهای تلویزیونی را داشت. نمایش‌های تلویزیونی که پورحسینی در آن نقش اصلی یا فرعی را بازی کرده بسیار متنوع بودند، به طوری که در کارنامه او از بازی در مجموعه تاریخی-مذهبی «مختارنامه» تا اجرای نقش در «خانه عروسک»، نمایشنامه معروف از هنریک ایبسن نروژی دیده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فتحعلی اویسی، هنرپیشه پرکار سینما و تلویزیون ایران درگذشت

یک سالگی نامه تئاتری‌ها به وزیر ارشاد؛ آیا سانسور در ایران خلاقیت می‌آورد؟

ناتالی دلون، هنرپیشه سرشناس فرانسوی و همسر پیشین آلن دلون درگذشت