پارلمان آلمان: اگر پادشاه تایلند از بایرن کشور را اداره کند، می‌تواند اخراج شود

پلیس ضدسرکوب در بانگکوک
پلیس ضدسرکوب در بانگکوک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با بالاگرفتن اعتراضات دموکراسی خواهان در تایلند، بوندستاگ، پارلمان آلمان موضوع اخراج پادشاه تایلند از این کشوررا بررسی می کند.

آگهی

پارلمان آلمان گفته است كه پادشاه تایلند، ماها واجیرالونگ كورن، در طول اقامت طولانی خود در ویلای بایرن، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، اما این ایالت قدرت اخراج وی از این كشور را دارد. این در حالی است که در حال حاضر پادشاه تایلند در آلمان حضور ندارد.

پادشاه تایلند یک سال اخیر مخصوصا پس از همه‌گیری کرونا علیرغم مشکلات بهداشتی و افزایش تنش و اعتراضات در بانکوک و برخی دیگر از شهرهای تایلند بیشتر روزهای خود را در ایالت باواریا (بایرن) در جنوب آلمان در ویلای مجللش گذرانده بود. حضور پادشاه تایلند در آلمان در حالی بود که دموکراسی خواهان در تایلند خواهان استعفای او از مقام پادشاهی هستند.

با وجود تهدیدهای اخیر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اما دولت این کشور قدرت اندکی در انجام اقدام قانونی علیه پادشاه تایلند دارد.

ماس اوایل اکتبر گفته بود: «روشن است که سیاست‌هایی که کشور تایلند را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید از خاک آلمان انجام شود.»

به دلیل ساختار سیاسی آلمان فدرال و استقلال ایالت های این کشور دولت مرکزی قدرت زیادی برای اخراج پادشاه تایلند را ندارد.

با این حال پارلمان آلمان تاکید کرده است که تصمیم اخراج پادشاه بیش از همه بر عهده مسئولان ایالتی و نه دولت آلمان است و اگر وی از ویلایش حکومت‌داری می‌کنند امکان اخراج وجود دارد. در هفته گذشته ۵۰ تن از دموکراسی خواهان تایلندی در درگیری با نیروهای سرکوب در تظاهرات ضددولتی زخمی شدند.

مخالفان پادشاه تایلند می گویند که او از ویلای خود در ایالت باواریا دستور سرکوب معترضان را صادر می کند. در اوایل ماه نوامبر، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر صدور احکام پادشاه برای سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر نیافته است.

ویلای ماها واجیرالونگ كورن خود در کنار دریاچه استارنبرگ، درست در جنوب مونیخ قرار دارد. وی اوایل ماه اکتبر به تایلند بازگشت و برخی از شخصیت‌های سیاسی آلمان در تلاش هستند تا از ورود مجدد وی به این کشور جلوگیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام وضعیت اضطراری در تایلند؛ تلاش دولت برای سرکوب طرفداران دموکراسی

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند