سقوط طلا و سکه؛ کاهش نرخ دلار بورس تهران را برخلاف بازارهای جهانی قرمزپوش کرد

راسته کم مشتری صرافی‌ها در خیابان فردوسی تهران
راسته کم مشتری صرافی‌ها در خیابان فردوسی تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمایت دولت دونالد ترامپ از آغاز انتقال آرام قدرت به تیم جو بایدن و نیز افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به کارآیی سه واکسن ساخته شده برای مقابله با بیماری کووید-۱۹، در حالی که به اوج‌گیری شاخص‌های سهام و قیمت جهانی نفت کمک کرد، قیمت طلا را با سقوط مواجه کرد.

آگهی

حمایت دولت دونالد ترامپ از آغاز انتقال آرام قدرت به تیم جو بایدن و نیز افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به کارآیی سه واکسن ساخته شده برای مقابله با بیماری کووید-۱۹، در حالی که به اوج‌گیری شاخص‌های سهام و قیمت جهانی نفت کمک کرد، قیمت طلا را با سقوط مواجه کرد.

قیمت جهانی طلا روز سه‌شنبه با سقوط ۳۸ دلاری به آستانه هزار و ۸۰۰ دلار رسید که پایین‌ترین نرخ فلز زرد از ژوئیه گذشته تا کنون و طی حدود ۴ ماه گذشته محسوب می‌شود. در مقابل قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت با افزایش ۲.۹۱ درصدی تا ۴۷ دلار و ۵۲ سنت صعود کرد و به بالاترین سطح در ۸.۵ ماه گذشته رسید.

در همین حال، شاخص صنعتی داوجونز در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۱.۳۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۲۹ هزار و ۹۸۴ واحد رسید. همزمان شاخص قیمت سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ فعال در بورس‌های آمریکا نیز نزدیک به ۱ درصد رشد کرد و به ۳ هزار و ۶۱۱ واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت سهام ۵۰ شرکت برتر فعال در بورس‌های ۱۱ کشور عضو منطقه یورو نیز روز سه‌شنبه با رشد ۱.۲۲ درصد تا ۳ هزار و ۵۰۵ واحد افزایش یافت که بالاترین حد در ۹ ماه گذشته به شمار می‌رود. شاخص بورس توکیو نیز شاهد افزایش ۲ درصدی و بازگشت به اوج ژانویه گذشته بود.

اما در بازار ایران و با وجود کاهش جهانی ۲۴ صدم درصدی ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو، بانک مرکزی ایران نیز روز سه‌شنبه نرخ عرضه دلار آمریکا در شبکه صرافی‌های تحت مدیریت خود را ۵۰۰ تومان کاهش داد و به ۲۵ هزار و ۵۰ تومان رساند. در پی این اقدام، روند نزولی نرخ دلار در بازار آزاد تهران نیز تا ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان ادامه یافت و به کمترین نرخ از روز ۱۷ شهریور ماه گذشته تا کنون رسید.

هر یورو نیز روز سه‌شنبه از مرز ۳۰ هزار تومان عقب نشینی کرد و کمترین رقم خود را در ۷۸ روز گذشته ثبت کرد؛ این رقم ۲۰۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومانی اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

افت نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا بر خلاف بازار‌های جهانی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به افت ۱.۳۶ درصدی تن بدهد و تا یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۱۰۸ واحد عقب‌نشینی کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

افت همزمان نرخ دلار در بازار ایران و قیمت جهانی طلا موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران با کاهش ۵۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برسد و نرخ معاملاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا یک میلیون و ۶۰ هزار تومان کاهش یابد. بدین ترتیب پایین‌ترین قیمت سکه و طلا در بازار تهران طی سه ماه گذشته رقم خورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متوسط نرخ دلار پس از ۱۴ ماه کاهش یافت؛ سکه به نرخ ۷۳ روز پیش برگشت

غلبه جَو صعودی بر بازار ارز؛ نیمی از شوک انتخاباتی نرخ دلار تخلیه شد

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت