آغاز تعطیلی‌ دو هفته‌ای در مناطق پرخطر کرونا در ایران؛ روحانی: شاید تمدید شود

متروی تهران در روزهای گذشته
متروی تهران در روزهای گذشته Copyright خبرگزاری میزان
Copyright خبرگزاری میزان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه ستاد کرونا اعلام کرد که «برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نخستین روز آغاز تعطیلی‌های دو هفته‌ای برای مهار شیوع ویروس کرونا در مناطق پر خطر کشور گفت: «اگر در این دو هفته به نتیجه مطلوب نرسیم. ممکن است باز هم این تعطیلی ادامه یابد.» وی همچنین اعلام کرد که «برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.»

رئیس جمهوری ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز آغاز طرح جامعی است که باید در شهرهای قرمز، زرد و نارنجی اجرایی و عملیاتی شود، خطاب به مردم گفت: «علاوه بر رعایت پروتکل‌ها برای سلامتی خود و خانواده و کاهش فشار بر کادر درمان، باید برای رفع تعطیلی مشاغل هم به رعایت پروتکل‌ها توجه کنیم.»

وی افزود: «در بعضی مناطق ناچار به تعطیلی شدیم تا شدت تجمع و تردد کمتر شود. همچنین امروز صحبت شد و قرار است قرارگاه بررسی کند که تمام افرادی که بیرون می‌آیند حتما کارت شناسایی همراهشان باشد تا کسانی که مبتلا هستند از ورود به اماکن عمومی باز داشته شوند.»

مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر بگیریم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی همچنین با اعلام یکی از مصوبه‌های امروز ستاد کرونا گفت: «امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر بگیریم. همچنین برخی موارد حمایتی دیگر نیز وجود دارد.»

طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا از امروز محدودیت‌هایی در شهرهایی که وضعیت کرونا در آن‌ها قرمز، نارنجی و زرد است اعمال می‌شود. طبق این تصمیم در بیش از ۱۵۰ شهر با وضعیت قرمز همه مشاغل به‌جز مشاغل سطح یک که تامین کننده مایحتاج ضروری مردم است تعطیل می‌شوند.

این محدودیت‌ها طبق گفته رئیس اتاق اصناف تهران، شامل نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی فروشی‌ها (خانگی و خودرو)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها وچاپخانه‌ها نمی شود.

اعمال محدودیت‌ها شامل ۱۶۰ شهر قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهر زرد می شود که بیش از ۵۳ میلیون نفر در شهرهای قرمز سکونت دارند و ۲۶ میلیون نفر نیز در شهرهای نارنجی و زرد زندگی می‌کنند.

در همین راستا از امروز تردد به شهرها با وضعیت نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و شهرهای قرمز یک میلیون تومان در هر ۲۴ ساعت جریمه دارد و در شهرهای قرمز هم تردد خودرو از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است.

هیچ ماموری جریمه کرونا را نقدی و در محل دریافت نمی‌کند. وی تاکید کرد که مردم باید مراقب سودجویی در پوشش دریافت مجوز تردد در محدودیت‌های کرونایی باشند
وحید سلطانی‌پاجی
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز در یک نشست خبری افزود: « ۴۳ شهرستانی که در وضعیت قرمز بودند وضعیتشان بهتر شده است و ۴۱ شهرستان به طور کامل روند نزولی را طی می‌کنند.»

وی ابراز امیدواری کرد که پس از گذشت چهار تا پنج هفته از محدودیت های جدید کرونا، شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

این مقام وزارت بهداشت ایران مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری کرونا را در حال حاضر دورهمی‌های خانوادگی عنوان کرد.

از سوی دیگر وحید سلطانی‌پاجی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: «هیچ ماموری جریمه کرونا را نقدی و در محل دریافت نمی‌کند. وی تاکید کرد که مردم باید مراقب سودجویی در پوشش دریافت مجوز تردد در محدودیت‌های کرونایی باشند.»

همزمان با روز نخست تعطیلی دو هفته‌ای در شهرهای پرخطر کرونا در ایران، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌هایی وضعیت شلوغ خیابان‌ها و حتی متروی تهران را که یکی از شهرهای پرخطر عنوان شده است، نشان دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران؛ برای ناقضان مقررات کرونایی جریمه نقدی و قرنطینه اجباری تعیین شد

روز سیاه کرونا در ایران با بالاترین قربانیان روزانه؛ «زمستان سخت‌تری در پیش است»

اعتصاب غذای یک نماینده مجلس ایران در اعتراض به گرسنگی مردم