حملات پی در پی راکتی در کابل؛ داعش مسئولیت حملات را بر عهده گرفت

حمله راکتی و انفجار بمب در کابل
حمله راکتی و انفجار بمب در کابل Copyright آسوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چندین انفجار و حمله راکتی روز شنبه ۲۱ نوامبر (یک آذر/قوس) مرکز کابل پایتخت افغانستان را لرزاند. وزارت کشور افغانستان شلیک ۱۴ راکت را تایید کرده است.

آگهی

چندین انفجار و حمله راکتی روز شنبه ۲۱ نوامبر (یک آذر/قوس) مرکز کابل پایتخت افغانستان را لرزاند. وزارت کشور افغانستان شلیک ۲۳ راکت و کشته شدن دست‌کم هشت نفر را در حملات راکتی تایید کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، انفجارها در مناطق پرجمعیت کابل و همچنین محل سفارتخانه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی رخ داده است. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور گفته است که این راکت‌ها صبح امروز در حوزه‌ی دهم امنیتی، «برج برق چهار‌قلعه»، «کوچه‌ی طاهری»، «نعمت‌پلازا»، در نزدیکی دانشگاه خصوصی «سلام» و «چهارراهی گل‌سرخ» حوزه‌ی چهارم امنیتی اصابت کرده است.

او همچنین افزود که در «چهاراهی صدارت»، «پل باغ عمومی»، «جاده‌ی سپین‌زر»، در نزدیکی آرشیو ملی حوزه‌ی دوم، در «لیسه مریم» و «پنج‌صد فامیلی» حوزه‌ی یازدهم امنیتی شهر کابل نیز راکت اصابت کرده است.

وی تایید کرد که راکت‌ها در مناطق مسکونی فرود آمده‌اند و ساعت انجام این حملات را ۸:۴۰ صبح به وقت محلی ذکر کرد.

شمار قربانیان این حملات تاکنون طبق گزارش وزارت کشور افغانستان هشت کشته و ۳۱ زخمی عنوان شده است. آقای آرین گفته است که راکت‌ها از داخل دو خودرو شلیک شده‌اند.

طالبان پس از این حملات بلافاصله دست داشتن در حملات راکتی را تکذیب کرد.

این انفجارها در حالی رخ داد که قرار است مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در دوحه با مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و طالبان دیدار کند.

پس از انفجارهای امروز، زنگ‌های هشدار سفارتخانه‌ها و برخی مشاغل موجود در منطقه سبز و اطراف آن به صدا در آمد، منطقه‌ای که میزبان ده‌ها شرکت بین‌المللی و کارمندان آن است.

سفارت ایران در افغانستان نیز اعلام کرد که یکی از موشک‌های شلیک شده صبح امروز در محوطه سفارت جمهوری اسلامی ایران فرود آمده و ترکش‌های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه‌ها، تاسیسات و تجهیزات سفارت اصابت کرده است.

دو انفجار با مین مغناطیسی و کشته شدن یک نیروی پلیس

پیش از حملات پی در پی راکتی، دو انفجار دیگر ناشی از مین مغناطیسی سحرگاه شنبه در کابل رخ داد که یک مورد آن به یک خودروی پلیس برخورد کرد و جان یک پلیس را گرفت و باعث زخمی شدن سه نفر دیگر شد.

موج خشونت‌ها در هفته‌های اخیر در افغانستان شدت گرفته است.

طالبان متعهد شده است که طبق توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به مناطق شهری حمله نکند اما مقام‌های دولتی معتقدند که مسئول چندین حمله اخیر در پایتخت نیروهای طالبان هستند.

پنتاگون این هفته اعلام کرد که ۲ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان را به زودی از این کشور خارج می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها وعده داده است که به «جنگ‌های بی‌پایان» از جمله در افغانستان که طولانی‌ترین مداخله آمریکا در تاریخ است پایان می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب نیز در این مورد نادر با دونالد ترامپ هم مسیر است و می‌خواهد جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

مذاکرات صلح معروف به بین‌الافغانی بین مذاکره‌کنندگان طالبان و دولت افغانستان از اواسط سپتامبر در قطر آغاز اما پیشرفت آن کند گزارش شده است.

طارق آریان، سخنگوی وزارت کشور افغانستان این هفته در آماری اعلام کرد که در شش ماه گذشته طالبان ۵۳ حمله انتحاری انجام داده است و عامل ۱۲۵۰ انفجار دیگر بوده است که منجر به کشته شدن ۱۲۱۰ نفر غیرنظامی و زخمی شدن ۲۵۰۰ نفر دیگر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محب‌الله محبی، معاون والی کابل در انفجاری در پایتخت افغانستان کشته شد

امرلله صالح: عضو دوم هسته طراح حمله به دانشگاه کابل افغانستان کشته شد

حمله انتحاری در ولایت قندهار افغانستان ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت