امرلله صالح: عضو دوم هسته طراح حمله به دانشگاه کابل افغانستان کشته شد

حمله به دانشگاه کابل
حمله به دانشگاه کابل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که عضو دوم هسته طراح حمله به دانشگاه کابل در درگیری با نیروهای پلیس در ولایت پکتیا کشته شد. با این حال به گفته آقای صالح طراح اصلی در بازداشت است و عضو سوم این هسته نیز به زودی به کابل منتقل می‌شود.

آگهی

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که عضو دوم هسته طراح حمله به دانشگاه کابل در درگیری با نیروهای پلیس در ولایت پکتیا کشته شد. به گفته آقای صالح طراح اصلی در بازداشت است و عضو سوم این هسته نیز به زودی به کابل منتقل می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، امروز دوشنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان/عقرب) در صفحه فیس بوک خود نوشت: «این تروریست که به ولایت پکیتا رفته بود، در درگیری با قوای شجاع امنیتی کشته شده است. عضو سوم این هسته دستگیر و تا ساعات دیگر به کابل منتقل می‌شود. دوسیه و قضیه به سرعت در حالت انکشاف بوده و شما را پی در پی در جریان قرار خواهیم داد.»

اما آقای صالح درباره «اعتراف‌های» طراح اصلی حمله که او را «عادل» نامیده است، گفت که مهاجمان ۱۰ روز قبل از حمله محل را بررسی کرده بودند و متوجه شدند که افراد با سر و وضع شهری و بهتر در ورودی دانشگاه مورد شک قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل مهاجمان با پوشیدن لباس‌هایی شبیه دانشجویان توانستند بدون مشکل وارد دانشگاه شوند.

آسوشیتدپرس
وضعیت یکی از کلاس های درس دانشگاه پس از حملهآسوشیتدپرس

پیش از این، روز شنبه معاون رئیس جمهوری افغانستان درباره طراح اصلی این حمله [عادل] گفته بود: «او تا سال سوم دانشکده شرعیات کابل درس خوانده و بعد توسط یک عضو سابقه دار شبکه حقانی جذب و در نهایت این جنایت را انجام داده است.»

آقای صالح همچنین در نوشته امروز خود اعلام کرد که هویت انتحارکننده‌ها نیز مشخص شده است و در روزهای آینده اعلام می‌شود. وی اضافه کرد که خانواده شخص انتحار کننده زیر نظارت ریاست عمومی امنیت ملی قرار دارد.

مهاجمان مسلح در تاریخ ۱۲ عقرب/آبان به دانشگاه کابل حمله کردند و ۲۲ نفر را کشتند. برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی شمار کشته شده‌ها را ۳۵ نفر ذکر کرده‌اند.

مقام‌های دولتی، طالبان را مسئول این حمله عنوان کردند با این حال رهبران طالبان این موضوع را تکذیب کردند و در مقابل شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را بر عهده گرفت.

پیش از این حمله یک مرکز آموزشی در غرب کابل مورد حمله دیگری قرار گرفته بود که ۳۰ قربانی برجای گذاشت.

این دو حمله در حالی صورت گرفت که امرالله صالح به تازگی مسئولیت رسیدگی به امنیت کابل را بر عهده گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پی در پی راکتی در کابل؛ داعش مسئولیت حملات را بر عهده گرفت

«جان پدر کجاستی؟»؛ هشتگی برای گرامیداشت یاد قربانیان حمله به دانشگاه کابل

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد