آیا ترامپ می‌تواند پیش از رفتن به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا پایان دهد؟

سرباز آمریکایی در عراق
سرباز آمریکایی در عراق Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقدامات پرخاشگرانه ترامپ در صحنه جهانی نیز اغلب با آرمان‌های اظهار شده وی متناقض بوده است. افزایش اصطکاک با ایران منجر به افزایش چشمگیر ابعاد پایگاه‌های آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر شده است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آخرین جنگ خود علیه جنگ‌های پایان نیافته را آغار کرده، جنگ‌های که خود آنها را «جنگ‌های بی‌پایان» می‌نامد.

پنتاگون این هفته اعلام کرد که سربازان آمریکایی در افغانستان را به نصف تعداد حاضر، یعنی به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و شمار این نیروها در عراق را نیز از ۳ هزار به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رساند. سربازان ارتش آمریکا در سومالی نیز این منطقه را ترک خواهند کرد، اما تعداد دقیق آنها اعلام نشده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اقدامات قرار است تا ۱۵ ژانویه سال آینده میلادی، یعنی چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، جو بایدن انجام شده باشد. این امر پس از پاکسازی ناگهانی مقامات ارشد ارتش در روزهای بعد از انتخابات انجام می‌گیرد. کریستوفر سی میلر، سرپرست فعلی وزارت دفاع در روز سه شنبه، یعنی تنها هشت روز پس از برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین، تصمیم دفاعی جدید دولت را اعلام کرد.

تصمیم ترامپ دور از انتظار نبود. او از همان زمان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با حضور نظامی آمریکا در خارج از کشور مخالفت کرده بود. این موضع او باعث شده بود حتی برخی چپگرایان که همیشه منتقد زیاده‌خواهی و حضور نظامی آمریکا در جهان بودند و می‌گفتند این کار منفعتی برای آمریکایی‌ها و کشورهای میزبان ندارد، با او همداستان شوند.

حامیان این دیدگاه امروز نیز از تصمیم لحظه آخری ترامپ برای بیرون کشیدن نیروها از کشورهای خارجی در حال جنگ استقبال می‌کنند.

با این حال حتی اگر ترامپ در این نبرد پیروز شود، به نظر می‌رسد در جنگ بزرگ‌تری که برای آوردن سربازان آمریکایی به خانه در گرفته، از هم اکنون شکست خورده است زیرا او حتی با آخرین اقدامات خود هم نمی‌تواند حدود ۲۰۰ هزار سرباز آمریکایی مستقر در خارج از کشور را بازگرداند. دولت ترامپ در طرح خروج ۱۲ هزار نیروی آمریکایی از آلمان هم موفق نبوده است.

تلاش برای بازگرداندن نیروهای آمریكایی از کشورهای دیگر و شکست این تلاش نزد دیگر رؤسای جمهوری آمریکا نیز مسبوق به سابقه است. سلف ترامپ یعنی باراک اوباما بارها گفته بود که «هیچ راه حل نظامی وجود ندارد» و یک بار هم گفت که جنگ «بیان حماقت انسان» است. وی در دوره نخست ریاست جمهوری خود اجرای طرح بلند پروازانه‌ای را برای خروج حدود ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی از عراق آغاز کرد.

اما اوباما در نهایت نتوانست مأموریت‌های نظامی آمریکا در خارج از کشور را محدود کند. پس از آنکه داعش خلا با استفاده از خلأ موجود در سوریه و عراق سر بر آورد، رئیس جمهوری وقت آمریکا هزاران نفر از نیروهای آمریکایی را به عراق بازگرداند و همچنین بمباران مواضع این گروه را در سوریه آغاز کرد. او همچنین به امید پیروزی تفرقه‌افکنانه بر طالبان به طرز چشمگیری تعداد نیروهای خود را در افغانستان افزایش داد، اما در پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۷، طالبان همچنان گریزپا و دست‌نیافتنی باقی ماند.

ترامپ منتقد شدید سیاست‌های دولت اوباما در عراق و افغانستان بود. اکنون حتی بسیاری از متحدان وی در جناح راست سیاسی بر این باورند که وی مرتکب همان اشتباهات شده است، تا جایی که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا گفت که «خروج زودرس آمریكا احتمالا از عقب‌نشینی اوباما در سال ۲۰۱۱ در عراق هم بدتر خواهد بود».

آسوشیتدپرس
سرباز آمریکایی در افغانستانآسوشیتدپرس

در همین حال، منتقدان لیبرال دولت آمریکا معتقدند که دولت ترامپ به بدترین جنبه‌های سیاست جنگی اوباما علیه ترور متمایل بوده است. داده‌های گروه دیدبانان «ایروارز» که روز چهارشنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال اول ریاست جمهوری ترامپ، مرگ غیرنظامیان در جریان حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی تقریباً ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

اقدامات پرخاشگرانه ترامپ در صحنه جهانی نیز اغلب با آرمان‌های اظهار شده وی متناقض بوده است. افزایش اصطکاک با ایران منجر به افزایش چشمگیر ابعاد پایگاه‌های آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر شده است. حمله آمریکا در دی ۹۸ که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران انجامید، دو کشور را به آستانه جنگ کشاند.

اما شکست ترامپ در بازگرداندن نیروهایش به خانه همانقدر که به خود او مربوط می‌شود، به ارتش هم مربوط است چون به نظر می‌رسد رویه‌های نظامی معمول و جا افتاده در آمریکا اغلب با نادیده گرفتن تصمیمات سیاسی انجام می‌شود. جیمز جفری، نماینده آمریکا در سوریه همین هفته در مصاحبه‌ای فاش کرد كه مقامات ابعاد واقعی حضور نظامی آمریكا در سوریه را از ترامپ پنهان کرده‌اند. این در حالی است که ترامپ تا کنون دست کم دو بار اعلام کرده است نیروهای آمریکایی را یه طور کامل از سوریه خارج می‌کند.

جفری در گفتگو با پایگاه تحلیلی «دیفنس وان» گفت: «ما همیشه طوری با اظهارات و اطلاعات داده شده بازی می‌کردیم که برای مسئولان روشن نشود که چه تعداد نیرو در آنجا داریم». او همچنین با یادآوری این که ترامپ در سال ۲۰۱۹ با باقی ماندن تقریباْ ۲۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه موافقت کرده بود، افزود که هم اکنون شمار بسیار بیشتری از آن تعداد در سوریه حضور دارند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری در آمریکا حضور نظامی این کشور در جهان را یک امتیاز می‌دانند و نه یک اشکال. هم اکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی حضور دارند که این حضور در واقع میراث جنگ در شبه جزیره کره است که در سال ۱۹۵۳ به پایان رسید. اگرچه ترامپ گفته است که با حضور نظامی در این کشور نیز مخالف است، اما برخی از کارشناسان نظامی گفته‌اند که ترک کره جنوبی برای نیروهای نظامی آمریکا بیش از ماندن آنها هزینه در بر دارد، ضمن آن که ایالات متحده را از حضور در مجاورت چین محروم خواهد کرد.

هر چه هست، تصمیم گیری برای بیرون کشیدن کامل یا برعکس، تقویت نیروهای آمریکایی مأمور در خارج از کشور به دولت جو بایدن خواهد رسید. حمله موشکی اخیر به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد و افزایش خشونت‌ها در افغانستان با وجود گفتگوهای ایالات متحده با طالبان، رئیس جمهوری جدید آمریکا را در برابر تصمیمات دشواری قرار خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهان دوگانه ترامپ؛ تنفر از «گلوبالیسمی» که زندگی خود او را هموار کرد

فرمانده ارشد آمریکایی: حضور نظامی ما در عراق سبب کاهش حملات ایران و داعش شده است

توافق مسکو و آنکارا برای هماهنگی فعالیت‌هایشان در سوریه پس از خروج آمریکا