مجارستان هم اتحادیه اروپا را تهدید به وتوی بودجه بلندمدتش کرد

اوربان
اوربان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت مجارستان دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت در صورت قانونی و اجرایی شدن، شرط احترام به حاکمیت قانون برای اختصاص بودجه، این کشور نیز بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا را وتو خواهدکرد.

آگهی

همانطور که انتظار می رفت دولت مجارستان پس از لهستان، بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا را به چالش کشید و تهدید به وتوی آن کرد.

سخنگوی دولت مجارستان دوشنبه به رویترز گفت درصورت تاکید اجرایی کردن شرط حاکمیت قانون برای اختصاص بودجه به کشورهای عضو، این کشور بودجه ۲۰۲۱-۲۰۲۷ اتحادیه اروپا را وتو خواهدکرد.

در اوائل ماه جاری میلادی، در نشست میان نمایندگان پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا توافق شد تا از این پس کشورهای عضو اتحادیه که به «حاکمیت قانون» احترام نمی گذارند، از بودجه حمایتی این نهاد اروپایی محروم شوند.

البته این تصمیم ابتدا تخصیص بسته حمایتی مالی ۱.۸میلیارد یورویی به کشورهای عضو را تحت تاثیرقرار می دهد. این توافق برای اجرایی شدن از سوی کمیسیون اروپا، نیاز به تصویب پارلمان اروپا و شورای اروپا را خواهد داشت.

با این حال دو دولت مجارستان و لهستان که بارها از سوی اتحادیه اروپا به عدم تمکین در برابر حاکمیت قانون متهم شده اند، نگران هستند که به جز بسته های حمایتی مربوط به کووید، مشروط کردن اختصاص بودجه های اتحادیه اروپا با احترام به حاکمیت قانون آنها را در معرض خطرقرار دهد.

سه روز پیش از تهدید دولت مجارستان، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان نیز اتحادیه اروپا را تهدید کرده بود که در صورت مشروط شدن دسترسی به بسته حمایتی کووید۱۹ اتحادیه اروپا، این کشوربودجه بلند مدت ۲۰۲۷-۲۰۲۱ اتحادیه را وتو خواهد کرد.

احترام به ارزشهای دموکراتیک ، حقوق بشر و استقلال دستگاه قضایی از جمله اولویت های اتحادیه اروپا در رابطه با «حاکمیت قانون» در ۲۷ کشور عضو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تقابل هنر و سیاست؛ واکنش تند مقامات مجارستان به سخنان جورج کلونی درباره اوربان

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟