نخستین شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی صادر شد

شناسنامه ایرانی
شناسنامه ایرانی Copyright ایسنا
Copyright ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران،‌ از ۱۸ هزار و سیصد مورد ثبت نام صورت گرفته برای این منظور تاکنون یک هزار و ۵۱ پرونده برای صدور شناسنامه ایرانی تشکیل شده و ۱۴۰۰ پرونده نیز در دست تکمیل است.

آگهی

اداره کل امور اتباع و امور مهاجران خارجی ایران روز شنبه از صدور نخستین شناسنامه برای نوزاد حاصل از ازدواج یک زن ایرانی با مردی خارجی خبر داد.

منصور حاجی رئیس این اداره کلِ زیر مجموعه استانداری تهران با اعلام این خبر صدور نخستین شناسنامه ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی مزدوج با اتباع خارحی را حاصل قانونی موسوم به «تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» اعلام کرد که سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس ایران رسیده بود.

به گفته این مسئول استانداری تهران، پس از تصویب قانون یاد شده ۱۸ هزار و سیصد مورد تقاضا برای استفاده از این راه‌کار قانونی در وب‌سایت اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران و نیز تارنمای وزارت کشور ایران ثبت شد که در نهایت نخستین شناسنامه صادره برای نوزاد حاصل از ازدواج یک مادر ایرانی و پدری خارجی به تازگی صادر و تحویل خانواده‌اش شد.

به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران،‌ از ۱۸ هزار و سیصد مورد ثبت نام صورت گرفته برای این منظور،‌ تاکنون یک هزار و ۵۱ پرونده برای صدور شناسنامه ایرانی تشکیل شده و ۱۴۰۰ پرونده نیز در دست تکمیل است.

در قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصریح شده: «فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران در می‌آیند.»

همزمان معصومه ابتکار نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از صدور نخستین شناسنامه برای فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی خبر داد و نوشت: تلاش‌ها به حاصل نشست و قانون اجرایی شد.

خانم ابتکار در ادامه یادور شد که این مطالبه مادران ایرانی بواسطه تلاش مجلس دهم و دولت دوازدهم محقق شده است.

گفتنی است که تا پیش از تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی،‌ به نوزدانی که از این نوع ازدواج‌ها متولد می شدند تا قبل از سن هجده سالگی مدارک هویتی داده نمی‌شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز کمیته قوانین افغانستان؛ گام اول برای ثبت نام مادر در شناسنامه‌ برداشته شد

شورای نگهبان لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تایید کرد

مجلس ایران؛ تصویب کلیات لایحه اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی