«پذیرش پیروزی رقیب و شکست» در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده؛ از باب دول تا ترامپ

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ۲۶ سال اخیر
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ۲۶ سال اخیر Copyright Ap/EURONEWS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیچ قانون نوشته شده‌ای برای اذعان به پیروزی رقیب در آمریکا وجود ندارد اما در صورتی که در هفته‌های آینده دونالد ترامپ شکست در انتخابات به جو بایدن را اعلام نکند، اولین نامزد انتخاباتی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که این رسم را زیرپا می‌گذارد و از انتقال صلح‌طلبانه قدرت سر باز می‌زند.

آگهی

اذعان به شکست در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا کنون به شکل‌های متفاوت از سوی نامزدهای بازنده ابراز شده است؛ گفتگوی حضوری، تماس تلفنی، سخنرانی تلویزیونی و پیش‌تر حتی با تلگراف.

هیچ قانون نوشته شده‌ای برای اذعان به پیروزی رقیب در آمریکا وجود ندارد اما در صورتی که در هفته‌های آینده دونالد ترامپ شکست در انتخابات به جو بایدن را اعلام نکند، اولین نامزد انتخاباتی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که این رسم را زیرپا می‌گذارد و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سر باز می‌زند.

حتی چالش در نتیجه انتخابات سال ۲۰۰۰ در رقابت میان ال گور و جورج دبلیو بوش هم نهایتا پس از شمارش مجدد آرای فلوریدا به پذیرش شکست از سوی نامزد دموکرات و تبریک وی به جورج بوش ختم شد.

پس از ماه‌ها جنگ تمام عیار رقبای انتخاباتی، اکثر سخنرانی‌های پذیرش شکست درباره ایجاد وحدت و میانه‌روی در کشور بود. اگرچه منافع دو حزب معمولا مانع احقاق این امر در زمان دولت حزب برنده شده است.

در انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون پس از باخت به رقیب جمهوریخواه، در سخنرانی پس از اعلام نتایج از هواداران خود گفت که باید به دونالد ترامپ بدون پیشداوری، شانس رهبری اعطا کرد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه نیز در سال ۲۰۰۸ پس از شکست در مقابل باراک اوباما در انتخابات در سخنرانی خود گفت: «من همه مردم آمریکا و کسانی که از من حمایت می‌کردند را دعوت می‌کنم تا نه تنها به او (اوباما) تبریک بگویند بلکه به رئیس‌جمهوری آینده حسن نیت و تلاش خالصانه خود را در جهت پیدا کردن راهی برای همکاری نشان دهند.»

باب دول، نامزد جمهوریخواهی که در سال ۱۹۹۶ رقابت انتخاباتی را به بیل کلینتون باخت در سخنرانی پذیرش شکست خود گفت: «بارها در طول مبارزه انتخاباتی گفتم که من و رئیس‌جمهور رقیب هستیم و نه دشمن. حال برای او بهترین آروزها را دارم و حمایت خود را برای هر فعالیتی که باعث پیشرفت آمریکا شود اعلام می‌کنم.»

اما دونالد ترامپ در اولین سخنرانی پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری از سوی رسانه‌ها، حزب رقیب را به «تقلب» در انتخابات محکوم و ضمن اعلام پیروزی به هواداران خود وعده داد که این موضوع را در دادگاه‌های ایالتی و دیوان عالی کشور پیگیری خواهد کرد.

کارزار انتخاباتی آقای ترامپ تا کنون شکایات متعددی را علیه آنچه «تخلفات انتخاباتی» می‌خوانند طرح کرده و کار را به دادگاه‌های ایالتی کشیده است. باید دید که در صورت عدم پیروزی تیم وکلای ترامپ در این دادگاه‌ها، آیا رئیس‌جمهوری فعلی و نامزد حزب جمهوریخواه، نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت و یا ایالات متحده روزهای سخت‌تری را در پیش‌رو خواهد داشت؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقیب جمهوریخواه کلینتون در انتخابات ۱۹۹۶؛ باب دول در ۹۸ سالگی درگذشت

تظاهرات هواداران ترامپ در واشنگتن با درگیری‌های شبانه پایان یافت

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها