نظارت مشترک بر آتش‌بس در قره‌باغ؛ آنکارا و مسکو توافق کردند

اعزام نیروهای صلح‌بان روسیه به قره‌باغ
اعزام نیروهای صلح‌بان روسیه به قره‌باغ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که مشارکت ترکیه در مرکز نظارت مشترک بر آتش‌بس ارتباطی با عملیات صلح‌بانی ارتباط ندارد و این مسکو است که قرار است به تنهایی در این زمینه ایفای نقش کند.

آگهی

برغم آنکه در توافق آتش‌بس جمهوری آذربایجان و ارمنستان نامی از ترکیه به عنوان صلح‌بان برده نشده اما آنکارا همانگونه که باکو بر آن اصرار می ورزید، قرار است با مسکو در عملیات نظارت بر چگونگی اجرای توافق پایان مخاصمه قره‌باغ همکاری کند.

نیروهای حافظ صلح روسیه بلافاصله پس از اعلام آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ کوهستانی مستقر شدند و به موجب توافقی که میان آنکارا و مسکو منعقد شده،‌ نظامیان ترک نیز در یک مرکز مشترک بر چگونگی اجرای موافقنامه پایان مخاصمه در این منطقه نظارت خواهند کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که کشورش تاکنون دو هزار سرباز را برای این ماموریت به قره‌باغ اعزام کرده روز پنجشنبه جزئیاتی از توافق آنکارا و مسکو برای ایجاد یک مرکز مشترک نظارت بر آتش بس قره‌باغ ارائه داد.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد که مرکز مشترک یاد شده برای نمایندگان ترکیه امکان نوعی نظارت از راه دور را از طریق ابزارهای فنی کنترل کننده به خصوص پهپادها و دیگر فناوری‌های مخصوص فراهم می‌کند.

به گفته آقای لاوروف ترکیه از این طریق می‌تواند به ارزیابی شرایط منطقه بپردازند و نسبت به این موضوع که کدام طرف احیانا اقدام به نقض شرایط آتش بس کرده آگاهی پیدا کند.

پس از آنکه کرملین از توافق مسکو و آنکارا برای ایجاد یک مرکز مشترک نظارت بر آتش‌بس خبر داد، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه بر حضور میدانی کشورش در قره‌باغ تاکید کرد و گفت برای تقسیم وظایف از نظر تاکتیکی و فنی هیئتی از مذاکره کنندگان روسیه روز جمعه به آنکارا می‌آیند.

بدین ترتیب یک هیئت روسی روز جمعه در آنکارا خواهد بود تا در مورد نحوه عملکرد مرکز کنترل آتش بس مشترک صحبت کند. مولود چاووش اوغلو، رئیس دیپلماسی ترکیه نیز در این خصوص تاکید کرده که کشورش در مرکز نظارت مشترک «همان نقش روسیه را خواهد داشت.»

این در حالیست که وزارت امور خارجه روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که مشارکت ترکیه در مرکز نظارت مشترک بر آتش‌بس ارتباطی با عملیات صلح‌بانی ارتباط ندارد و این مسکو است که قرار است به تنهایی در این زمینه ایفای نقش کند.

توافق پایان مخاصمه میان باکو و ایروان که پس از شش هفته جنگ امتیاز‌های زیادی را به جمهوری آذربایجان داد و اراضی وسیعی در قره‌باغ را از کنترل ارمنی‌ها خارج کرد با اعتراض‌های گسترده مخالفان در ارمنستان مواجه شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قره‌باغ؛ آذربایجانی‌ها پس از چند دهه به خانه‌های ویران بازمی‌گردند

نخست وزیر ارمنستان: به اصرار ارتش توافق صلح را امضا کردم

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد