راه دشوار دموکرات‌های آمریکا برای کسب اکثریت در مجلس سنا

راه دشوار دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا
راه دشوار دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رفتار انتخاباتی در شماری از ایالت‌ها از جمله جورجیا نشان می‌داد که بخش قابل توجهی از رای به بایدن، سلبی و علیه ترامپ بوده است، در حالی که شهروندان جهت‌گیری سیاسی خود را در رابطه با کنگره، تغییر نداده بودند.

آگهی

در حالی که انتخابات برای تعیین تکلیف دو کرسی ایالت جورجیا در مجلس سنا در ماه ژانویه مشخص می‌شود، حزب دموکرات ایالات متحده همزمان برای نگاه داشتن اکثریت در مجلس نمایندگان و کسب اکثریت در مجلس سنا مبارزه می‌کنند.

نتایج انتخابات کنگره و ریاست جمهوری سوم نوامبر در شماری از ایالت‌ها، تعجب ناظران را برانگیخت؛ در حالی که شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری به الکترال‌هایی رای داده بودند که جو بایدن را در کالج الکترال انتخاب می‌کردند اما در همین ایالت‌‌ها، رای همین شهروندان به نامزدهای جمهوریخواه بود. این رفتار انتخاباتی احتمالا نشان می‌داد که بخش قابل توجهی از رای به بایدن، سلبی و علیه ترامپ بوده است، در حالی که شهروندان جهت‌گیری سیاسی خود را در رابطه با کنگره، تغییر نداده بودند.

علاوه بر این و با وجود افزایش سبد رای نامزدهای دموکراتی چون جیم هریسون در کارولینای جنوبی، ترزا گرینفیلد در آیوا و کال کونینگهام در کارولینای شمالی، هیچکدام از نامزدهای دموکرات نتوانستند کرسی‌های سناتورهای جمهوریخواه را در ایالت‌های حامی ترامپ از آن خود کنند.

این واقعیات نشانگر آن است که اگرچه این امکان وجود دارد که دموکرات‌ها با کسب دو کرسی جورجیا در سنا، ۵۰ جایگاه این مجلس کنگره را هم به خود اختصاص دهند اما با توجه به دوقطبی شدن شدید جامعه آمریکا و عدم پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ، این امکان را به یک گزینه بسیار دشوار برای دموکرات‌ها تبدیل کرده است. جورجیا یکی از ایالات کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود و نزدیک بودن رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ، کار را به درخواست بازشماری آرا در این ایالت کشاند.

به جز انتخابات ریاست جمهوری امسال و پیشتازی بایدن، دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۰ تاکنون هیچگاه نتوانسته در انتخاباتی در جورجیا به پیروزی برسند.

دور دوم انتخابات سنا در جورجیا ۵ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی نسبی جمهوریخواهان در نبرد تنگاتنگ بر سر کرسی‌های سنای آمریکا

آنچه باید درباره انتخابات سنا ۲۰۲۰ بدانیم؛ آیا چیدمان سیاسی آمریکا تغییر می‌کند؟

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد