پیشروی نسبی جمهوریخواهان در نبرد تنگاتنگ بر سر کرسی‌های سنای آمریکا

انتخابات سنای آمریکا
انتخابات سنای آمریکا Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آخرین نتایج، سناتورهای جمهوریخواه با ۴۷ کرسی، از دموکراتها با ۴۵ کرسی جلو هستند

آگهی

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده،‌ مردم این کشور نمایندگان خود را در سنا و مجلس نمایندگان نیز انتخاب می‌کنند، انتخابی که در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور دست‌کمی از انتخاب رئیس جمهور آینده ندارد.

طبق آخرین نتایج، سناتورهای جمهوریخواه با ۴۷ کرسی، از دموکراتها با ۴۵ کرسی جلو هستند. این درحالی است که نمایندگان دموکرات همچنان در مجلس نمایندگان آمریکا توانسته‌اند با کسب ۱۸۸ کرسی در برابر ۱۸۱ کرسی جمهوریخواهان برتری خود را حفظ کنند. 

دو کرسی سنای ایالات متحده پیش از این به دو حزب فرعی رسیده است.

در مجلس نمایندگان که در مجموع ۴۳۵ کرسی دارد، پیش از این دموکرات‌ها دست بالا را داشته‌اند و در مجلس سنا که ۱۰۰ سناتور بر کرسی‌هایش می‌نشینند جمهوری‌خواهان.

اکنون اعضای حزب دموکرات در پی کسب اکثریت کرسی‌های سنا (دست‌کم ۵۱ کرسی) نیز هستند. هر دو سال، یک سوم سناتورها از نو انتخاب می‌شوند و در انتخابات سوم نوامبر امسال نیز ۳۵ سناتور بر سر انتخاب مجدد رقابت می‌کنند.

تثبیت‌شدگان در سنا

از میان سناتورهای نام‌آشنایی که توانسته‌اند در شمارش اولیه آرا جای پای خود را محکم کنند باید به لیندزی گراهام سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی اشاره کرد.

کرسی‌های ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس،‌ آیداهو، کنتاکی، کانزاس، لوئيزیانا، می‌سی‌سیپی،‌ نبراسکا، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، ویرجینای غربی، و وایومینگ در سنا به جمهوری‌خواهان رسیده است.

در کلروادو اما دموکرات‌ها با برتری جان هیکن‌لوپر پیش افتاده‌اند و بُرد سناتورهای دموکرات در ایالت‌های دلور، ایلینویز، ماساچوست، نیوهمپشایر، نیوجرسی، نیومکزیکو، اورگان، رودآیلند، و ویرجینا قطعی شده است.

شمارش آرا همچنان در آریزونا،‌ جورجیا، آیووا، مین،‌ میشیگان، مینه‌سوتا، مونتانا، کارولینای شمالی ادامه دارد و رقابت تنگاتنگ میان نامزدها برقرار است.

در مجلس نمایندگان

تا کنون در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز ۱۵۸ کرسی به دموکراتها و ۱۶۰ کرسی به جمهوریخواهان رسیده است. نانسی پلوسی، نمایندهٔ دموکرات کالیفرنیا که رئیس مجلس نمایندگان نیز بود دوباره انتخاب شد.

الهان عمر، موفق شد جایگاه خود را به عنوان نمایندهٔ مینه‌سوتا از حزب دموکرات تثبیت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه دشوار دموکرات‌های آمریکا برای کسب اکثریت در مجلس سنا

آنچه باید درباره انتخابات سنا ۲۰۲۰ بدانیم؛ آیا چیدمان سیاسی آمریکا تغییر می‌کند؟

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند