واکنش طالبان به پیروزی بایدن: به توافق بر سر خروج نظامیان آمریکا پایبند باشید

نظامیان آمریکا در افغانستان
نظامیان آمریکا در افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ پیش از انتخابات در صفحه توئیتر خود نوشته بود که نظامیان این کشور ممکن است تا کریسمس به کشورشان بازگردند.

آگهی

گروه طالبان روز سه شنبه از دولت آینده جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواست تا به توافق واشنگتن با این گروه که براساس آن نظامیان ایالات متحده قرار است از افغانستان خارج شوند، پایبند باشد.

آمریکا خروج نیروهای خود از افغانستان را که قرار است ماه مه (اردیبهشت/خرداد) تکمیل شود، آغاز کرده است. در بیانیه روز سه‌شنبه گروه طالبان از اجرای توافق به دست آمده به عنوان «موثرترین ابزار» برای پایان «مناقشه بین آمریکا و افغانستان» یاد شده است. این بیانیه اولین واکنش گروه طالبان به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده محسوب می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی چهار سال پیش خود وعده داده بود که به جنگ در افغانستان پایان خواهد داد. او چند هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود نوشته بود که نظامیان این کشور ممکن است تا کریسمس به کشورشان بازگردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه طالبان در توافق با آمریکا در ازای خروج نظامیان این کشور از افغانستان متعهد شده است تا از فعالیت گروه‌های افراط گرا مانند القاعده و داعش جلوگیری کند.

به دنبال انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا برخی از گمانه‌زنی‌ها از احتمال تعلل این کشور در خروج نیروهای خود از افغانستان حکایت دارد. با این حال محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز دوشنبه گفت که توافق این گروه با یک شخص نبوده بلکه با دولت ایالت متحده آمریکا بسته شده است.

واشنگتن از زمان دستیابی به توافق با طالبان تاکنون هزاران نیروی خود را از افغانستان خارج کرده و چند پایگاه در این کشور را نیز تعطیل کرده است. از سوی دیگر گفتگوهای گروه طالبان با دولت افغانستان که از روز ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) آغاز شده تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفارت آمریکا در افغانستان: طالبان خواهان آزادی ۷ هزار زندانی دیگر خود هستند

طالبان: فرمانده کفتر که فریب خورده بود همراه با افرادش به ما پیوست

خلیل‌زاد: برای کاهش خشونت‌ها با طالبان به توافق رسیدیم