وزیر کشور فرانسه: ترکیه در امور داخلی ما دخالت می‌کند

Gerald Darmanin
Gerald Darmanin Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر کشور فرانسه می‌گوید این کشورهمچنان از مقابله با ایدئولوژی اسلام‌گرایی عقب نمی‌نشیند.

آگهی

دولت فرانسه می‌گوید اقدامات امنیتی در مراکز مذهبی این کشور را تشدید می‌کند. این اقدام پس از تنش‌های رخ داده در ماجرای سر بریدن یک معلم فرانسوی از سوی یک اسلامگرای افراطی صوت می‌گیرد.

ژرار درمننن، وزیر کشور فرانسه می‌گوید این کشور بعد از تنش‌های رخ داده در روزهای اخیر، در معرض خطر بالای وقوع حمله تروریستی قرار دارد.

ساموئل پتی معلم تاریخ یک مدرسه در حومه پاریس ۱۶ اکتبر بعد از آنکه کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را در کلاس درس آزادی بیان خود به نمایش گذاشته بود، از سوی عبدالله یزیدویچ، جوان ۱۸ ساله مسلمان سر بریده شد.

پلیس فرانسه خواهان افزایش سطح امنیتی در اماکن مذهبی در هفته‌های آتی است. پلیس می‌گوید تهدیدات آنلاین از سوی گروه‌های اسلام‌گرای افراطی علیه مسیحیان و مسلمانان میانه‌رو افزایش یافته است.

ژرار درمنن، وزیر کشور فرانسه روز سه‌شنبه ۲۷ اکتبر، در گفتگو با رادیو اینتر فرانس اعلام کرد که «تهدیدات ترویستی افزایش یافته و دلیل آن دشمنان زیادی است که این کشور در داخل و خارج با آن رو به رو است.»

آقای درمنن بار دیگر تاکید کرد برنامه خود را برای از بین بردن گروه‌های مسلمانی که در پی ترویج دیدگاه‌های رادیکال و خطرناک هستند، پی می‌گیرد. او همچنین اضافه کرد باید با گروه‌هایی که بودجه‌های کلانی از خارج کشور برای ترویج چنین ایده‌های خطرناکی دریافت می‌کنند، برخورد شود. وزیر کشور فرانسه همچنین کشورهای ترکیه و پاکستان را به دخالت در امور داخلی فرانسه متهم کرد.

درمنن در ادامه افزود: «نبرد علیه ایدئولوژی اسلام‌گرایانه وجود دارد و ما نباید در این مسیر عقب نشینی کنیم.»

بعد از ماجرای قتل فجیع معلم فرانسوی و اظهارات امانوئل ماکرون در خصوص لزوم ممانعت از نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه اسلامی در فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تند، به شدت از رئيس جمهوری فرانسه انتقاد و به او توصیه کرده بود که «برای تست سنجش عقل» به پزشک مراجعه کند.

از آن زمان تنش‌ها میان ترکیه و فرانسه بالا گرفته و رهبران کشورهای اروپایی نیز با حمایت از پاریس، حملات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه علیه امانوئل مکرون را «افترا» توصیف کردند.

تنش‌های میان ترکیه و فرانسه در ماه‌های اخیر بر سر مووضعات گسترده‌ای چون یونان، قبرس، لیبی و منازعه قره‌باغ شدت گرفته است و ماجرای قتل فجیع معلم تاریخ در حومه پاریس، به تازه‌ترین موضوع اختلافی میان فرانسه و ترکیه بدل شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان