عراقی‌ها در سالگرد اعتراض‌های خیابانی خواسته‌های خود را تکرار کردند

تظاهرات در بغداد در سالگرد اعتراض‌های سال گذشته
تظاهرات در بغداد در سالگرد اعتراض‌های سال گذشته Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جوانان عراقی در میدان تحریر بغداد که کانون جنبش اعتراضی بوده است، بنرهایی را با چهره کشته‌شدگان اعتراض‌های یکسال اخیر حمل می‌کردند.

آگهی

هزاران عراقی روز یکشنبه ۲۵ اکتبر (۴ آبان) در نخستین سالگرد اعتراض‌هایی که بین معترضان به «انتفاضه اکتبر» معروف شد، در بغداد تظاهرات کردند.

جوانان عراقی در میدان تحریر بغداد که کانون جنبش اعتراضی بوده است، بنرهایی را با چهره کشته‌شدگان اعتراض‌های یکسال اخیر حمل می‌کردند.

محمد علی، دانشجو در میدان التحریر بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «این روز مهمی است. ما برای ادامه حرکت اینجا هستیم.»

بسیج مجدد، خواسته اصلی معترضان است و آن‌ها همچنان خواستار برکناری کل طبقه حاکم متهم به فساد هستند. عراق یکی از بزرگترین صادرکنندگان  نفت در جهان است اما در پرداخت حقوق به کارمندان بخش‌های عمومی مشکل دارد.

علی به خبرگزاری فرانسه افزود: «ما همان خواسته‌های سال گذشته را داریم.»

در اعتراض‌های چند ماهه عراق که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، صدها هزار تظاهرکننده در بغداد و شهرهای جنوبی چادر زدند تا خواستار بازنگری کلی در سیستم سیاسی در ارائه خدمات و حقوق اساسی شهروندان شوند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۶۰۰ معترض در درگیری با نیروهای امنیتی در زمان این اعتراض‌ها جان باختند و شمار زخمی‌ها ۳۰ هزار نفر گزارش شد. این اعتراض‌ها در بهار گذشته به دلیل بحران کرونا و افزایش تنش‌های ایران و آمریکا فروکش کرد.

ایستگاه‌های بازرسی و سد معبرهای نظامی از روز شنبه ۲۴ اکتبر در اطراف منطقه سبز بغداد مستقر شده‌ است که از ورود شهروندان عراقی جلوگیری کند.

منطقه سبز بغداد محل استقرار پارلمان، دفاتر دولتی و سفارت ایالات متحده آمریکا است که با پلی از سایر مناطق بغداد جدا شده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس ضد شورش مستقر در اطراف معابر اصلی مانع از عبور تظاهرکنندگان با پرچم عراق شده‌ است.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق که در آوریل امسال منصوب شد، تلاش می‌کند کشور را از رکود خارج کند و بارها گفته است که به نیروهای امنیتی دستور داده است از سلاح استفاده نکنند و درباره اعتراض‌های امروز نیز از نیروهای عراقی خواست تا از معترضان محافظت کنند.

ما خواهان انحلال پارلمان، انتخابات شفاف، قانونی برای احزاب و از سرگیری کنترل دولت بر سلاح هستیم.
یکی از معترضان

یکی دیگر از معترضان با نام سجاد سلام که وکیل است به خبرگزاری فرانسه درباره خواسته‌های معترضان گفت: «ما خواهان انحلال پارلمان، انتخابات شفاف، قانونی برای احزاب و از سرگیری کنترل دولت بر سلاح هستیم.»

برخی از شهر عماره در جنوب با اتوبوس به بغداد رفتند تا به تظاهرات بپیوندند. آن‌ها می‌گویند که علیرغم تهدیدها مصمم هستند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، علاوه بر پایتخت، تظاهرات در چند شهر جنوبی از جمله نجف، بصره و ناصریه نیز انجام می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در بغداد: مداخلات خارجی موجب تضعیف دولت در عراق می شود

بحران عراق؛ نیروهای امنیتی دست‌کم یک معترض را در بغداد کشتند

بغداد محکوم کرد: آتش زدن کنسولگری ایران در نجف بازتاب دهنده موضع ما نیست