درخواست بایکوت کالاهای فرانسوی در تعدادی از کشورهای اسلامی پس از سخنان ماکرون

کالاهای فرانسوی در فروشگاه های کویت جمع آوری شد
کالاهای فرانسوی در فروشگاه های کویت جمع آوری شد Copyright YASSER AL-ZAYYAT/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در شبکه‌های اجتماعی، درخواست برای تحریم کالاهای فرانسوی از روز جمعه از طریق هشتگی به زبان عربی، چند برابر شده است. شبکه‌های توزیع المیره و سوق البلدی در قطر اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی کالاهای فرانسوی را از فروشگاه‌ها جمع‌آوری خواهند کرد.

آگهی

رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند محصولات این کشور از چندین سوپرمارکت کشورهای قطر و کویت جمع‌آوری شده است.

درخواست تحریم محصولات فرانسوی روز شنبه در چندین کشور خاورمیانه پس از آنکه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که نباید از انتشار «کاریکاتورهای پیامبر اسلام کوتاه آمد» افزایش یافت.

رئیس دولت فرانسه این سخنان را روز پنجشنبه همزمان با ادای احترام ملی به ساموئل پاتی، معلمی که از سوی یک مهاجم چچنی سربریده شد بیان کرد. آقای پاتی در کلاس درس «آزادی بیان» کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را به دانش‌ آموزان نشان داده بود، کاریکاتورهایی که مجله فکاهی شارلی ابدو، منتشر کرده بود.

ترکیه، ایران، اردن و کویت انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کرده‌اند. سازمان همکاری‌های اسلامی که کشورهای مسلمان را گردهم آورده، با ابراز تاسف گفته است که «سخنان برخی مقام‌های فرانسوی به روابطه فرانسه و مسلمانان آسیب می‌رساند.»

در شبکه‌های اجتماعی، درخواست برای تحریم کالاهای فرانسوی از روز جمعه از طریق هشتگی به زبان عربی، چند برابر شده است. شبکه‌های توزیع المیره و سوق البلدی در قطر اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی کالاهای فرانسوی را از فروشگاه‌ها جمع‌آوری خواهند کرد.

در یکی از فروشگاه‌های المیره، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که کارمندان این فروشگاه را دیده است که مرباهای مارک سن دالفور را از قفسه‌ها خارج می‌کردند.

دانشگاه قطر روز جمعه در توئیتی از به تعویق انداختن هفته فرهنگی فرانسه در پی آنچه آن ‌را «حمله عمدی به اسلام و نمادهای آن» توصیف کرد، خبر داد.

تصاویر در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که در کویت نیز برخی از کالاهای فرانسوی از فروشگاه‌ها جمع آوری شده است.

خالد العطیبی، نایب رئیس فدراسیون تعاون کویت به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود ۶۰ تعاونی که عمده توزیع‌کنندگان در کویت هستند، تحریم کالاهای فرانسوی را اعلام کرده‌اند.

ما تمام محصولات فرانسوی یعنی پنیرها، خامه‌ها و مواد آرایشی را از قفسه‌ها جمع کرده‌ایم و به نمایندگی‌های مجاز این مارک‌ها در کویت بازگردانده‌ایم.
خالد العطیبی
نایب رئیس فدراسیون تعاون کویت

وی افزود: «ما تمام محصولات فرانسوی یعنی پنیرها، خامه‌ها و مواد آرایشی را از قفسه‌ها جمع کرده‌ایم و به نمایندگی‌های مجاز این مارک‌ها در کویت بازگردانده‌ایم.»

محمد المتیری، رئیس فدراسیون آژانس‌های مسافرتی کویت به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود ۴۳۰ آژانس مسافرتی در کویت نیز رزرو پروازهای خود به فرانسه را متوقف کرده‌اند.

جبهه اقدام اسلامی، یک حزب مخالف در اردن از شهروندان درخواست کرد که محصولات فرانسوی را تحریم کنند. کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده از مهمترین بازارهای صادرات صنعت صنایع غذایی و کشاورزی فرانسه هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز گذشته با انتقاد از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دلیل رفتارش با شهروندان مسلمان فرانسوی، به او توصیه کرد وضعیت عقلش را بررسی کنند.

دولت فرانسه همچنین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد تصمیم گرفته است سفیر خود را برای رایزنی از آنکارا به پاریس فرا بخواند.

ترکیه، ایران و قطر در کنار جهاد اسلامی و حماس در فلسطین با صدور بیانیه ای هایی از عملکرد فرانسه در «اهانت به اسلام» بشدت انتقاد کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن جوانی که در یک کامنت قتل معلم فرانسوی را حق او دانسته بود، محکوم شد

پیام قاتل معلم فرانسوی به همفکرانش: برادران دعا کنید خدا شهادتم را بپذیرد

انتخابات در بزرگترین دموکراسی مسلمان جهان؛ چه‌کسی میراث‌دار اوبامای آسیا در اندونزی می‌شود؟