ترامپ یا بایدن، چه کسی برنده مناظره آخر انتخاباتی بود؟

مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن
مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از پایان این مناظره برخی از رسانه‌ها و سایت‌های افکار سنجی آمریکا اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی خود درباره برنده مناظره آخر کردند. اما چه کسی برنده مناظره آخر بود؟

آگهی

درحالیکه کمتر از دو هفته دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات آخرین مناظره انتخاباتی خود را شامگاه پنجشنبه ۲۲ اکتبر (یک آبان) برگزار کردند.

پس از پایان این مناظره برخی از رسانه‌ها و سایت‌های افکار سنجی آمریکا اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی خود درباره برنده مناظره آخر کردند. گرچه برخی نظرسنجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای این پلت‌فرم‌ها انجام شد و طبق نظرات کارشناسی فاقد اصول علمی یک نظرسنجی دقیق است اما با این حال دونالد ترامپ در حساب توییتری خود اقدام به بازنشر برخی از آن‌ها کرد که در همه آن‌ها، او با فاصله زیاد از بایدن، برنده مناظره آخر شده بود.

یورونیوز فارسی نتایج برخی از نظرسنجی‌ها را برای مخاطبان خود تشریح می‌کند:

موسسه نظرسنجی یوگاو آمریکا با انتشار نتایج یک نظرسنجی از ۴۹۱ نفر رای دهنده آمریکایی که مناظره آخر انتخاباتی را تماشا کردند نوشت که ۵۴ درصد از آن‌ها معتقدند که جو بایدن برنده مناظره آخر بود، در حالیکه ۳۵ درصد ترامپ را برنده این رویارویی انتخاب کردند، ۹ درصد دیگر نیز معتقد بودند که کسی برنده مناظره نبود و مناظره برابر پیش رفت.

یک سوال دیگر این موسسه افکارسنجی درباره فضای مناظره بود. مخاطبان ثبت شده در این نظر سنجی به دو گروه تقسیم شدند به طوریکه ۴۶ درصد فضای مناظره را مثبت ارزیابی کردند و ۴۳ درصد دیگر آن را منفی دانستند که این نتایج تفاوت آشکاری با نظرسنجی مناظره نخست دارد. در مناظره اول بین این دو نامزد انتخابات آمریکا، ۸۳ درصد فضای آن را منفی ارزیابی کرده بودند.

بخشی از این نظرسنجی درباره مجری مناظره یعنی کریسن ولکر روزنامه‌نگار شبکه ان بی سی بود. ۷۵ درصد گفتند که وی با نامزدها رفتار منصفانه‌ای داشت اما ۱۷ درصد اعلام کردند که او طرفدار بایدن بود اما ۵ درصد هم معتقد بودند که او از ترامپ طرفداری کرد.

موسسه یوگاو درباره نحوه روش‌شناسی نظرسنجی خود نوشت: «این نظر سنجی از ۴۹۱ رای دهنده ثبت شده که مناظره ریاست جمهوری را تماشا می‌کردند انجام شد. نظرسنجی در تاریخ ۲۲ اکتبر بین ساعت ۲۲:۴۰ تا ۲۳:۳۶ به وقت محلی شرق آمریکا انجام گرفت.»

این موسسه تاکید کرده است احتمال خطا برای نمونه کلی تقریبا ۵.۲ درصد است.

نظرسنجی سی‌ان‌ان چه می‌گوید؟

شبکه‌ تلویزیونی سی‌ان‌ان که معمولا به‌عنوان رسانه‌ای مخالف ترامپ در ایالات متحده آمریکا طبقه‌بندی می‌شود در یک نظرسنجی فوری درباره مناظره شب گذشته بین دو نامزد انتخابات آمریکا نوشت: «۵۳ درصد از رای‌دهندگانی که مناظره را تماشا کردند گفتند که بایدن در مناظره پیروز بود درحالیکه ۳۹ درصد اعلام کردند که دونالد ترامپ برتری داشت.»

طبق این نظرسنجی ۷۳ درصد گفتند که انتقادهای بایدن از ترامپ اغلب منصفانه بود. اما افرادی که معتقد بودند انتقادهای ترامپ از بایدن منصفانه بود به دوسته تقسیم شدند. ۵۰ درصد معتقد بودند که انتقادهای ترامپ از بایدن منصفانه بود اما ۴۹ درصد نظری خلاف این داشتند.

طبق نظرسنجی سی‌ان‌ان، نظرات مثبت درباره بایدن قبل از مناظره ۵۵ درصد بود که پس از مناظره به ۵۶ درصد رسید و می‌توان گفت تقریبا ثابت بود. درباره ترامپ نیز این وضعیت تکرار شد به طوریکه ۴۲ درصد قبل از این مناظره نظر مثبت به ترامپ داشتند که این رقم بعد از مناظره به ۴۱ درصد رسید.

مخاطبان فاکس نیوز چه نظری داشتند؟

اما در مقابل شبکه تلویزیونی فاکس نیوز که از حامیان دونالد ترامپ است در حین برگزاری مناظره از مخاطبان خود نظرسنجی کرد. این نظرسنجی بر روی وبسایت این رسانه منتشر نشده است اما اریک ترامپ، پسر ترامپ در اکانت توییتری خود تصویری از نتایج این نظرسنجی که بر روی تلویزیون نشان داده شده بود، منتشر کرد. طبق این عکس، ۷۴ درصد از مخاطبان این شبکه، ترامپ را برنده مناظره انتخاب کردند و ۲۴ درصد نیز گفتند که بایدن پیروز مناظره بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت بایدن از موضع سناتوری که خواستار انتخابات زودرس در اسرائیل شده بود

چالش تازه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴: حمایت بایدن از اسرائیل و از دست دادن آرای عرب‌ها و مسلمانان

جو بایدن در جریان مراسم نظامی نقش بر زمین شد