تیمی از فضانوردان روس و آمریکایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند

بازگشت کریس کاسیدی، فضانورد آمریکایی به همراه دو فضانورد دیگر آمریکایی و روس به زمین
بازگشت کریس کاسیدی، فضانورد آمریکایی به همراه دو فضانورد دیگر آمریکایی و روس به زمین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از یک ماه از اقامت این سه فضانورد روس و آمریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نگذشته بود که دو فضانورد دیگر آمریکایی به نام باب بنکن و داگ هرلی با نخستین سفینه بخش خصوصی به آنها ملحق شدند.

آگهی

یک فضانورد آمریکایی و دو کیهان‌نورد روس روز پنجشنبه، ۲۲ اکتبر در پایان یک ماموریت شش ماه که در اوج همه‌گیری بیماری کووید۱۹ آغاز شد از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.

کریس کاسیدی، فضانورد ناسا به همراه آناتولی ایوانیچین و ایوان واگنر،‌ دو کیهان‌نورد روس در قالب ماموریتی موسوم به «اکسپدیشین ۶۳» به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شده بودند.

این تیم از سرنشسینان ایستگاه فضایی بین المللی پس از صد و نود و شش روز اقامت در فضا در نهایت ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد به وقت گرینویچ در استپ‌‌های قزاقستان فرود آمدند.

هر سه فضانورد با کپسول سایوز وارد جو زمین شدند و در نهایت پس از فرود در جنوب شهر «جزقازغان» در قزاقستان با هلی کوپتر به مقر بازیابی منتقل شدند تا پس از آن مراحل آزمایش‌های پزشکی را انجام دهند.

این فضانوردان که روز نهم آوریل در اوج همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بدون انجام مراسم معمول و دیدار با نزدیکان در نشست خبری، راهی ایستگاه فضایی بین المللی شدند، پیش‌تر در یک مرکز آموزشی نزدیک به مسکو قرنطینه شده بودند.

بیش از یک ماه از اقامت این سه فضانورد روس و آمریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نگذشته بود که دو فضانورد دیگر آمریکایی به نام باب بنکن و داگ هرلی در روز ۳۱ ماه مه با نخستین سفینه بخش خصوصی به آنها ملحق شدند.

دو فضانور یاد شده ناسا که همچنان به ماموریت خود در ایستگاه بین‌المللی ادامه می‌دهند ۲۷ مه (هفت خرداد) با فضاپیمای دراگن۲ متعلق به شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شده بودند.

کریس کاسیدی،‌ فضانورد ۵۰ ساله آمریکایی که روز پنجشنبه به زمین بازگشت، قبل از پایان ماموریت فضایی عکس‌هایی از نمونه خون‌هایی که فضانوردان پیش از ترک ایستگاه فضایی بین المللی باید از خود بگیرند را در حساب توییتری خود منتشر کرده بود.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یکی از معدود نمونه‌های همکاری پایدار و بدون تنش میان مسکو و واشنگتن به حساب می‌آید.

شانزده کشور در این ایستگاه که از به عنوان یک آزمایشگاه و مرکز تحقیقات فضایی نام برده می‌شود، مشارکت دارند. ایستگاه فضایی بین‌المللی سال ۱۹۹۸ با هزینه‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد دلار که بخش عمده آن از سوی روسیه و ایالات متحده تامین شد در مدار زمین قرار گرفت.

پیش بینی می‌شود که این ایستگاه فضایی در دهه آینده به دلیل فرسودگی ساختاری از بین برود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس ناسا نسبت به ایجاد «ایستگاه فضایی بین‌المللی چینی» هشدار داد

پروژه جدید ناسا؛ ساخت زیردریایی فضایی برای کاوش در دریاهای قمر تیتان

اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است