عملیات ناسا برای نمونه‌برداری از سیارک بنو در ۳۳۰ میلیون کیلومتری زمین با موفقیت انجام شد

کاوشگر فضایی اسیریس-رکس
کاوشگر فضایی اسیریس-رکس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورتی که نمونه‌های جمع آوری شده کافی باشند، بشر به اطلاعات تازه‌ای در خصوص ترکیبات شیمیایی اولیه خورشید و دیگر سیاره‌های منظومه شمسی دست پیدا خواهد کرد.

آگهی

ناسا عصر روز سه شنبه از موفقیت یکی از ماموریت‌های فضایی خود خبر داد و اعلام کرد که کاوشگر فضایی اسیریس-رکس موفق به نمونه برداری از سطح سیاره بنو شده است.

این کاوشگر که برای ماموریتی هفت ساله به فضا فرستاده شده اینک بر اساس گزارش ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا (ناسا) چهار سال پس از پرتاب بر سطح سیارکی قرار گرفته که گفته می‌شود در ده میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی شکل گرفته است.

در گزارش ناسا آمده است که عملیات تماس با سیاره بنو و برداشتن ده‌ها گرم گرد و غبار و مواد از سطح این سیاره با دقت بسیار بالا و در فاصله ۳۳۰ میلیون کیلومتری زمین با موفقیت انجام شده است.

در حالی که گفته می‌شود برای مطمئن شدن از موفقیت این نمونه‌برداری باید چند روز دیگر صبر کرد اما دانته لائورتا، رئیس پروژه کاوشگر اسیریس-رکس، بسیار خوشحال و متاثر از موفقیت بدست آمده اعلام کرد که همه چیز به خوبی پیش رفته و اعضای گروه تحت ریاست وی «برگی تازه از تاریخ» را نوشته‌اند.

کاوشگر قرار است برای تایید موفقیت آمیز بودن نمونه برداری انجام شده،‌ تصاویر عملیات و بسیاری دیگر از داده‌ها را تا ساعاتی دیگر به سطح زمین ارسال کند.

در صورتی که نمونه‌های جمع آوری شده کافی باشند بشر به اطلاعات تازه‌ای در خصوص ترکیبات شیمیایی اولیه خورشید و دیگر سیاره‌های منظومه شمسی دست پیدا خواهد کرد. برای این منظور باید دست کم ۶۰ گرم گرد و غبار و مواد سطحی از سیارک بنو نمونه‌‌برداری شده باشد که تا چند روز آینده با آنالیز جزئیات عملیات یاد شده موفقیت قطعی آن مشخص خواهد شد.

ژاپن نیز سال گذشته عملیات مشابهی را بر روی سیارکی دیگر به نام ریوگو انجادم داده بود. کاوشگر ژاپنی هایابوسای ۲ که اینک در راه بازگشت است و قرار است ماه دسامبر به زمین برگردد پیش از این در ماموریتی چند ساله موفق به نمونه برداری از سیارک ریوگو شده بود.

کاوشگر فضایی اسیریس-رکس ناسا اگر ماموریت نمونه برداری از سیارک بنو را به صورت کامل انجام داده باشد برای بازگشت در سال ۲۰۲۳ آماده می‌شود؛ در غیر این صورت ماموریتی جدید برای انجام عملیات نمونه برداری از سطح سیاره بنو دریافت خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا: نمونه‌ انتقال یافته از سیارک بنو به زمین حاوی آب و کربن است

ناسا پس از نمونه‌گیری سال گذشته، تصاویری از وضعیت فعلی سیارک بنو منتشر کرد

یک سیارک بزرگ تا ساعاتی دیگر از «نزدیکی» کره زمین عبور خواهد کرد