چگونه با وجود ماسک بر چهره برای هم‌صحبت خود دلبری یا با او همدلی کنیم؟

جوانان مکزیکی ماسک‌زده در یکی از ایستگاه‌های متروی شهر مکزیکوسیتی
جوانان مکزیکی ماسک‌زده در یکی از ایستگاه‌های متروی شهر مکزیکوسیتی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چه بسیارند لبخند‌های دوستانه‌ای که این روزها پشت ماسک‌ها پنهان می‌ماند و چه پرتعدادند کلمات محبت‌آمیز لطیفی که ماسک و فاصله اجتماعی مانع شنیده شدن آنها می‌شوند. آیا راه‌حلی برای رفع این اختلال‌های ایجاد شده در تعاملات اجتماعی وجود دارد؟

آگهی

چه بسیارند لبخند‌های دوستانه‌ای که این روزها پشت ماسک‌ها پنهان می‌ماند و چه پرتعدادند کلمات محبت‌آمیز لطیفی که ماسک و فاصله اجتماعی مانع شنیده شدن آنها می‌شوند. آیا راه‌حلی برای رفع این اختلال‌های ایجاد شده در تعاملات اجتماعی وجود دارد؟

حالت‌های مختلف صورت روش اصلی در بروز احساسات و نیز رمزگشایی از احساسات دیگران است. خوشبختی، غم، غافلگیری، انزجار، ترس و تعجب را فقط از طریق حالت‌های مختلف چهره می‌توان منتقل کرد و تشخیص داد. اما وقتی بخش مهمی از صورت با ماسک پوشیده می‌شود، تشخیص این نشانه‌ها دشوارتر می‌شود؛ چنان که همدلی با هم‌صبحتمان دشوار و دلبری از عشق‌مان سخت‌تر می‌شود.

شِرل چِیمبرز، مربی ارتباطات اجتماعی موثر در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، سه راهکار برای حل این معضل ارائه کرده است.

خانم چِیمبرز در توضیح این راهکارها می‌گوید:«خوشبختانه، شما می‌توانید با چشم‌ها ، تا حدی کنترل ارتباط خود را به دست آورید. اگر می‌خواهید با فردی که ماسک زده احساس همدلی بیشتری کنید، باید به چشمان او نگاه کنید که البته گفتن آن آسان‌تر از انجامش است ولی در هر صورت تماس چشمی باعث خودآگاهی و انتقال بخشی از احساسات می‌شود.»

او همچنین تاکید دارد که استفاده از زبان بدن و یادگیری این زبان تاثیر خوبی بر بهبود ارتباطات اجتماعی در دوره شیوع ویروس کرونا و اجباری شدن استفاده از ماسک دارد. خانم چِیمبرز توضیح می‌دهد:«هنگامی که در حال گپ زدن با دوستی هستید، می‌توانید با چرخاندن بدن به سمت او، خم شدن یا سر تکان دادن توجه بیشتری به او نشان دهید. همچنین با حالت‌های مختلف دستان، می‌توانید بخشی از احساسات خود را منتقل کنید.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او می‌افزاید که در شرایط فعلی به هیچ وجه نباید از تاثیر صدای خود، لحن گویش و نحوه بیان کلمات و جملات غافل شوید چرا که بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. به گفته خانم چِیمبرز در حالی که مطالعات نشان می‌دهد ماسک صدا را به میزان قابل توجهی تغییر نمی‌دهد اما ممکن است هنگام پوشیدن ماسک احساس کنیم که گفتار ما خفه می‌شود و باید بلندتر صحبت کنیم ولی باید توجه داشت که بالا بردن صدا می‌تواند تاثیر پیامی را که می‌خواهید انتقال دهید، تغییر دهد؛ بنابراین به جای بالا بردن صدا، سعی در بهبود گفتار داشته باشید.

مربی ارتباطات اجتماعی موثر در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در پایان خاطر نشان می‌کند که فاصله اجتماعی را نباید به کاهش ارتباطات اجتماعی منجر شود و باید با تلفیق استفاده بیشتر از نگاه چشم در چشم، زبان بدن و بهبود تاثیر صدا بر مانعی همچون ماسک غلبه کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استدلال‌ مخالفان استفاده از ماسک چقدر اعتبار دارد؟

کارآمدترین ماسک‌های بهداشتی از کدام جنس تهیه می‌شوند؟

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد