اولین روز نشست رهبران اروپایی؛ رئیس کمیسیون اروپا به‌صورت ناگهانی اجلاس را ترک کرد

استقبال دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا (پشت به دوربین) از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
استقبال دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا (پشت به دوربین) از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اولین روز نشست رهبران اروپایی در بروکسل، بیانیه ای درباره مذاکرات برکسیت منتشر شد که در آن از دولت بوریس جانسون خواسته شده تا زمینه لازم رل برای کسب توافق تجاری با اتحادیه اروپا فراهم کند.

آگهی

نشست رهبران اروپایی با محوریت «مذاکرات تجاری با بریتانیا برای دوران پسابرکسیت» روز پنجشنبه در بروکسل آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. 

در این نشست دو روزه رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و روسای کمیسیون، شورا و پارلمان اروپایی نیز حضور دارند.

اهمیت این مذاکرات در آن است که کمتر از سه ماه دیگر بریتانیا برای همیشه از اتحادیه اروپا خارج می شود اما همچنان طرفین به هیچ توافقی در زمینه مبادلات تجاری و باقی ماندن بریتانیا در بازار مشترک اروپایی دست نیافته‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در بدو ورود به نشست سران در بروکسل گفت: «مردم بریتانیا خود انتخاب کرده‌اند که از اتحادیه اروپا خارج شوند و نمی‌توان از بقیه شهروندان اتحادیه اروپا خواست تا حقوق خود را به‌خاطر این تصمیم نادیده بگیرند. »

وی در سخنانش تاکید کرد که فرانسه به عنوان کشوری که با بریتانیا مرز دریایی دارد برای تمام سناریوها حتی خروج بدون توافق تجاری نیز آماده شده است.

در این نشست رهبران ۲۷ کشور عضو با صدور بیانیه‌ای از دولت محافظه کار بوریس جانسون، خواستند تا گام‌های ضروری و لازم را برای خروج از بن‌بست در مذاکرات و سرعت بخشیدن در راستای دست‌یابی به توافق تجاری بردارد. همچنین در این بیانیه به اعضای اتحادیه اروپا توصیه شده تا مقدمات لازم برای احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را آماده کرده و مد نظر قرار دهند.

Yves Herman/AP
میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات برکسیتYves Herman/AP

«آماده توافق عادلانه با لندنیم»

میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات برکسیت پس از اولین دور نشست، با خبرنگاران گفتگو کرد و گفت: «آماده‌ایم تا با لندن به یک توافق عادلانه و پایاپای دست پیدا کنیم. همواره گفته‌ایم و بار دیگر تکرار می کنیم که اگر بریتانیا می خواهد به بازار داخلی اتحادیه اروپا دست پیدا کند باید به قوانین این بازار احترام بگذارد و به اندازه دیگر اعضای اتحادیه اروپا در آن مشارکت کند.»

کمیسر فرانسوی مذاکرات اظهار امیدواری کرد تا در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۰ طرفین بتوانند در این زمینه به توافق دست پیدا کنند.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که کمیسیون اروپا تمام تلاشش را خواهد کرد تا با بریتانیا به یک «توافق» دست پید اکند. رئیس آلمانی کمیسیون اروپا تاکید کرد که «البته اتحادیه اروپا حاضر نیست به هر قیمتی با بریتانیا به توافق دست یابد.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم در صفحه توئیتر خود نوشت که برای تسریع در روند توافق برای مذاکرات برکسیت با نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، پیش از نشست رهبران اروپایی، مذاکراتی داشته است. نخست وزیر پیشین بلژیک نوشت که امیدوار است در این نشست راه حلی برای توافق با بریتانیا پیدا شود.

AP Photo
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپاAP Photo

فن درلاین نشست را ترک کرد

یکی دیگر از اتفاقات مهم روز اول نشست خروج اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از نشست بود. بعدازظهر پنجشنبه، زمانی که مشخص شد یکی از اعضای هیات همراه فن درلاین مبتلا به کووید-۱۹ است، رئیس کمیسیون اروپا جلسه را ترک کرد. پس از آن گزارش شد که نتیجه آزمایش رئیس کمیسیون اروپا منفی شده است اما با این حال فن درلاین ترجیح داد دور از نشست، خود را قرنطینه کند. 

انتظار می‌رود نتیجه نهایی نشست پیش از ظهر جمعه مشخص شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنشها در مدیترانه شرقی محور اصلی نشست رهبران اروپایی در بروکسل

آغاز نشست رهبران اروپایی؛ ماکرون: ساعات پیشِ رو برای اتحادیه حیاتی است

تعیین رئیس آینده کمیسیون اروپا محور اصلی گفتگوهای نشست رهبران اروپایی