آغاز نشست رهبران اروپایی؛ ماکرون: ساعات پیشِ رو برای اتحادیه حیاتی است

German Chancellor Angela Merkel, right, and French President Emmanuel Macron arrive for a round table meeting at an EU summit in Brussels, Friday, July 17, 2020
German Chancellor Angela Merkel, right, and French President Emmanuel Macron arrive for a round table meeting at an EU summit in Brussels, Friday, July 17, 2020 Copyright AFP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست رهبران اروپایی در بروکسل آغاز شد. محور اصلی گفتگوها در این نشست نحوه و میزان کمک های مالی مقابله با بحران کرونا و همچنین تعیین بودجه مشترک اروپایی است.

آگهی

نشست سران اروپایی در بروکسل با موضوع تعیین بودجه اتحادیه اروپا و هم چنین تخصیص کمک‌های مالی به کشورهای عضو در جهت مقابله با بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا آغاز شد.

در این نشست که جمعه و شنبه طی دو روز برگزار خواهد شد، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون و شورای اروپایی حضور خواهند داشت.

اولین گفتگوهای سران اتحادیه درجهت کسب توافق اهدای کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای مقابله با ویروس کرونا به کشورهای عضو خواهد بود.

خبر خوب برای شهروندان اروپایی این است که پیش از این نشست، که پس از ماه‌ها با حضور رهبران اروپایی و نه بصورت مجازی برگزار می‌شود، رهبران ۲۷ کشور قول همکاری برای یافتن یک راه حل مشترک برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن را داده اند. خبر بد اما این است که رهبران ۲۷ کشور برسر بازپرداخت وام اهدایی اتحادیه اروپا اختلاف‌های اساسی دارند.

کشورهای موسوم به جنوبی اتحادیه اروپا، ایتالیا و اسپانیا، خواهان دریافت وام‌های مالی و بازپرداخت در درازمدت هستند؛ بدون آن که ناگزیر به اجرای سخت گیری‌های اقتصادی جدید باشند. اما اتریش، دانمارک، سوئد و هلند، کشورهای موسوم به گروه کشورهای شمالی و ثروتمند اروپایی، خواهان پرداخت وام‌های اروپایی در کوتاه مدت به قیمت اجرای سخت گیری‌های اقتصادی برای کشورهای بدهکار عضو هستند.

در این میان آنگلا مرکل، صدراعظم ابرقدرت اقتصادی اروپا که تولد ۶۶ سالگی خود را جشن می گیرد، نقش مهمی خواهدداشت.

صدراعظم آلمان، پیش از نشست و اوائل هفته با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا و پدروسانچز، نخست وزیر اسپانیا دیدار و درباره همین موضوع گفتگوکردند.

این نشست در حالی برگزار می شود که آلمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد و این موضوع مسئولیت‌های آنگلا مرکل را دوچندان می کند.

صدراعظم آلمان در بدو ورود به بروکسل اعلام کرد که « آلمان آمادگی دارد تا در تمام زمینه‌های با کشورهای عضو در این شرایط بحرانی همکاری کرده و همبستگی خود را نشان دهد.»

دیگر بازیگر مهم این نشست بی‌تردید فرانسه است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در در بدو ورود خود به بروکسل به خبرنگاران گفت: «این نشست، مقابله اروپا با یک واقعیت است. آیا اروپا حاضر است در برابر بحران‌ها متحد و یکپارچه عمل کند؟ بحران سلامت و بحران مالی. برای مبارزه با این بحران اروپا نیاز شدیدی به انگیزه و همبستگی دارد.»

به گفته امانوئل ماکرون «ساعت‌های پیش رو برای پروژه‌ای بنام اتحادیه اروپا حیاتی هستند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست شورای اتحادیه اروپا چیست و سازوکار آن چگونه است؟

اولین روز نشست رهبران اروپایی؛ رئیس کمیسیون اروپا به‌صورت ناگهانی اجلاس را ترک کرد

پنج عدد که نقش حیاتی نشست بروکسل در تعیین آینده اقتصاد اروپا را توضیح می‌دهد