طرح مالی «نسل آینده اتحادیه اروپا» رونمایی شد

Ursula von der Leyen
Ursula von der Leyen Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه طرح «نسل بعدی اتحادیه اروپا» را شامل یک بسته پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا رونمایی کرد.

آگهی

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه طرح «نسل آینده اتحادیه اروپا» را شامل یک بسته پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا رونمایی کرد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری ارائه این طرح گفت که لحظه ارائه طرح «نسل آینده اتحادیه اروپا» زمانی تاریخی برای این اتحادیه است. البته او تاکید کرد که اجرای موفق آن نیازمند همراهی و مشارکت تمامی اعضای اتحادیه است.

خانم فن در لاین توضیح داد که با افزوده شدن طرح کمک اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی در عمل سقف بودجه اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ از ۱.۱ تریلیون یورو به ۱.۸۵ تریلیون یورو خواهد رسید.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که اگر ۵۴۰ میلیارد یورو بودجه‌ای را نیز که اعضاء پیمان یورو به عنوان بسته نجات اولیه و با هدف حمایت از بخش‌های درمانی تصویب کرده بودند، مجموع منابع در اختیار اتحادیه اروپا برای سال‌های پیشِ‌رو به ۲.۴ تریلیون یورو خواهد رسید.

خانم فن در لاین یادآور شد که نسل پیشین اتحادیه‌ای را بر مدار صلح و سعادت و بدون هیچ گونه سابقه‌ای در جهان بنا کردند و امروز این ما هستیم که در لحظه تعیین سرنوشت آتی آن قرار گرفته‌ایم.

او ابراز امیدواری کرد که با اجرای این بودجه، بتوان اتحادیه اروپا را برای نسل بعدی سبزتر و دیجیتالی‌تر و زندگی در آن را راحت‌تر از پیش کرد.

بسته محرک اقتصادی پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا شامل اعتبار۵۰۰ میلیارد یورویی برای کمک مالی به اقتصاد کشورهای آسیب دیده از شیوع ویروس کروناست و ۲۵۰ میلیارد یوروی آن نیز در قالب پرداخت وام خواهد بود.

بر پایه طرح کمیسیون اتحادیه اروپا، بودجه اجرای این محرک مالی از طریق فروش اوراق قرضه مشترک اتحادیه اروپا تامین خواهد شد. کمیسیون اروپا امیدوار است که تصویب این طرح در پارلمان اروپا و اجرای آن بتواند ضمن کمک به اقتصادهای آسیب دیده جنوب، بر رکود اقتصادی کم سابقه ناشی از شیوع ویروس کرونا غلبه کند.

جزئیات اولیه این طرح نشان می‌دهد که در چارچوب آن ایتالیا ۸۱.۸ میلیارد یورو، اسپانیا ۷۷.۳ میلیارد یورو، یونان ۲۲.۵ میلیارد یورو و فرانسه ۳۹ میلیارد یورو کمک مالی دریافت خواهند کرد.

انتشار این خبر موجب تقویت قدرت اعتباری دولت ایتالیا شد، به طوری که نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آن به ۱.۴۷ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در دو ماه گذشته محسوب می‌شود. اما در مقابل قدرت اعتباری دولت آلمان افت کرد.

این طرح برای تصویب در پارلمان اروپا نیازمند جلب موافقت نمایندگان ۲۷ عضو اتحادیه اروپاست. البته تصویب این طرح با توجه به اعلام مخالفت اولیه کشورهای شمال اروپا چندان ساده نخواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون با متهم کردن کشورهای شمال به «خودخواهی»: ادامه بدهید نشست را ترک می‌کنم

گزارش نهاد ضد فساد اروپا: نمایندگان پارلمان همچنان رشوه می‌گیرند

اتحادیه اروپا در اندیشه تاسیس پست کمیسر صنایع دفاع؛ در تصمیمات نظامی سخن آخر با ناتو است یا بروکسل؟