وزیر خارجه آلمان: با روسیه صریح سخن بگوئیم اما باب گفتگو بسته نشود

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در بیانیه روز چهارشنبه خود اعلام کرده بودند که مسکو «توضیحی معتبر» درباره مسمومیت الکسی ناوالنی ارائه نکرده است.

آگهی

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان می گوید کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقابل روسیه باید رویکردی مشترک داشته باشند اما در عین حال گفتگو با مسکو را هرگز متوقف نکنند.

به گفته وزیر خارجه آلمان اتحادیه اروپا در مورد مسائلی مشابه مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید با دولت این کشور با صراحت سخن بگوید. هایکو ماس در که در جریان نشستی در براتسیلاوا، پایتخت اسلواکی سخن می گفت با این حال افزود که اتحادیه اروپا هرگز نباید فراموش کند که به روسیه برای حل بحران های جهان نیاز دارد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «باید قاطع و بدون ملاحظه باشیم و در عین حال هرگز نباید اجازه دهیم که گفتگو متوقف شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود که اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل برای مناقشه ها در «روسیه، لیبی و اوکراین» به روسیه نیاز دارد. سخنان هایکو ماس یک روز پس از آن بیان می شود که برلین و پاریس در بیانیه مشترکی خواستار وضع تحریم علیه مسکو از سوی اتحادیه اروپا شدند.

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در بیانیه روز چهارشنبه خود اعلام کرده بودند که مسکو «توضیحی معتبر» درباره مسمومیت الکسی ناوالنی ارائه نکرده است و به این ترتیب از نظر پاریس و برلین «هیچ توضیح قابل قبول دیگری برای مسمومیت الکسی ناوالنی به جز دخالت و مسئولیت روسیه وجود ندارد.»

روسیه هرگونه دخالت در مسمومیت الکسی ناوالنی را رد کرده است. این مخالف سرشناس رئیس جمهوری روسیه روز ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) سال جاری به دلیل وخامت ناگهانی حالش در بیمارستانی در سیبری بستری شد. وی پس از دو روز به بیمارستان خیریه برلین، پایتخت آلمان منتقل شد.

بررسی های مختلف از جمله تحقیق سازمان منع سلاح های شیمیایی نشان داده است که الکسی ناوالنی با نوویچوک، یک نوع گاز اعصاب مسموم شده بود. شخص الکسی ناوالنی از نقش آفرینی مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسمویت خود سخن گفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وجود ماده نوویچوک در خون الکسی ناوالنی را تایید کرد

الکسی ناوالنی از «دوستان گمنام خوش ‌قلب» برای نجات جانش تشکر کرد

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟