نیویورک تایمز: آمریکا به آرامی در حال برچیدن پایگاه هوایی قندهار است

یک نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی قندهار
یک نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی قندهار Copyright DAVE MARTIN/AP2001
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توماس گیبونز نف، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی که در وبسایت این روزنامه منتشر شده است می‌گوید که آمریکا در حال تخریب یکی از پایگاه‌های مهم نظامی خود در افغانستان است.

آگهی

توماس گیبونز نف، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی که در وبسایت این روزنامه منتشر شده است می‌گوید که آمریکا در حال تخریب یکی از پایگاه‌های مهم نظامی خود در افغانستان است.

این درحالی است که یک روزنامه پاکستانی نیز به نقل از برخی از منابع آمریکایی که نام آن‌ها را ذکر نکرده، گفته است که ایالات متحده آمریکا در حال تخریب حدود ۴۰۰ پایگاه خود در افغانستان است.

با این حال خبرنگار نیویورک تایمز در مطلب خود تنها به یک پایگاه اشاره کرده و نوشته است: «پایگاه نظامی آمریکا در جنوب افغانستان معروف به میدان هوایی قندهار به آرامی برچیده می‌شود.»

وی در عین حال می نویسد که این پایگاه در سال ۲۰۱۳ تقریبا تخریب شده بود یعنی زمانیکه هنوز آمریکایی‌ها تصمیم نگرفته بودند برای مدت طولانی‌تر در این کشور بمانند.

قرار است ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را در افغانستان از ۸ هزار و ۶۰۰ سرباز فعلی به حدود ۴ تا ۵ هزار نیرو تا ماه نوامبر (یک ماه دیگر) کاهش دهد.

خبرنگار نیویورک تایمز نتیجه گیری کرده است منطقی به نظر می‌آید که با کاهش نیروهای آمریکا، میدان هوایی قندهار نیز بازنشسته شود چراکه نیروهای باقی مانده در این مکان به جاهای دیگر هدایت خواهند شد.

طبق این نوشته در نزدیک به ۱۹ سال گذشته صدها پاسگاه و پایگاه آمریکایی در افغانستان ساخته و تخریب شده است. برخی از این پایگاه‌ها به نیروهای افغان واگذار شده‌اند و گاهی نیز طالبان کنترل آن‌ها را برعهده گرفته است.

خبرنگار نیویورک تایمز در افغانستان در توصیف میدان هوایی قندهار گفت: «اینجا پاسگاه مرزی یا قرارگاه جنگی نیست. اینجا یک فرودگاه استراتژیک بود که در سال ۲۰۰۱ ، نظامیان آمریکایی آن را در یک نبرد بدون خونریزی از نیروهای طالبان گرفتند.»

البته این فرودگاه در دهه ۶۰ میلادی از سوی مستشاران آمریکایی ساخته شده بود.

طبق این گزارش اگر این پایگاه به‌طور کامل تعطیل شود می‌تواند مطمئن‌ترین نشانه باشد که آمریکایی‌ها تا ماه مه ۲۰۲۱ مطابق توافق با طالبان واقعا افغانستان را ترک می‌کنند.

مقام‌های پنتاگون گفته‌اند که خروج آمریکا تحت شرایطی محقق می‌شود.

مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان از دوازده سپتامبر گذشته در پایتخت قطر آغاز شده است اما روند این مذاکرات گاهی به دلیل اختلاف‌های اساسی با اخلال روبرو شده است. گروه طالبان پیش از این، در فوریه گذشته با آمریکا توافق‌نامه صلح را امضا کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت زنانه از تهدیدها در افغانستان و دختری که نفر اول کنکور شد

قربانیان جنگ و مذاکرات صلح افغانستان؛ «دوستم می خواست وزیر شود ولی زیر خاک خوابیده است»

مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در حضور وزیر خارجه آمریکا