ماکرون: اسلام در فرانسه باید از «نفوذ خارجی» خارج شود

امانوئل ماکرون
امانوئل ماکرون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون می‌گوید اسلام هم اکنون همه جا در سراسر دنیا با بحران روبروست.

آگهی

امانوئل ماکرون روز جمعه در نطقی که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد از لایحه دولت فرانسه برای مقابله با «جدایی‌طلبی مذهبی» و ممانعت از نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه اسلامی پرده برداشت.

رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص تصریح کرد که قصد دارد با لغو سیستم آموزش و تربیت امام‌های مساجد و وعاظ مذهبی در خارج از کشور، اسلام در کشورش را از نفوذ خارجی آزاد کند.

این لایحه که پیش‌نویس آن قرار است تا پایان سال جاری در اختیار شورای وزیران قرار گیرد و اوایل سال آینده میلادی نیز به پارلمان فرانسه ارائه شود محدودیت‌هایی برای آموزش و فعالیت محافل و تشکل‌های اسلامی فراهم می‌کند.

بر این اساس همچنین قرار است نظارت بر شیوه تربیت و آموزش امامان جماعت و وعاظ اسلامی و نیز کنترل بر چگونگی تامین اعتبارهای مالی و بودجه نهاد‌های مذهبی تقویت شود.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه یکی از اهداف این طرح را مقابله با زیرپا گذاشتن ارز‌ش‌های جمهوری از راه منحرف کردن مذاهب عنوان کرده است.

در بیانیه الیزه از این لایحه به عنوان «جمهوری در عمل» یاد و هدف از طرح آن دفاع از جمهوری و ارزش‌های آن، مِن‌ جمله احترام به وعده‌های «برابری و رهایی» اعلام شده است.

اسلام همه جا با بحران مواجه شده است

امانوئل ماکرون بخش دیگری از سخنان خود را به وضعیت اسلام در جهان اختصاص داد و تاکید کرد که این دین هم اکنون همه جا در سراسر دنیا با بحران روبرو است.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که بحران کنونی اسلام نه تنها در کشور وی بلکه در سراسر جهان مشهود است. وی این «بحران عمیق» را ناشی از تنش‌هایی دانست که در بسیاری از نقاط و کشورهای جهان میان بیناد‌گرایان اسلامی، پرو‌ژه‌های مذهبی، سیاست و سیاستمداران درگرفته و به یک رویکرد خشن و سخت منتهی شده است.

وی از تجزیه طلبی اسلامی و اسلام گرایی رادیکال به عنوان ثمره این تنش‌ها یاد و تاکید کرد که کشورش مصمم به مقابله با این پدیده‌ها است که به طور آشکار قوانین و ارزش‌های جمهوری را به چالش کشیده‌اند.

آقای ماکرون اعلام کرد که قصد دارد زمینه آموزش فرهنگ و تاریخ اسلام را در کشورش با اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای تاسیس بنیاد اسلام‌ِ فرانسه و تشکیل یک موسسه ویژه علمی در زمینه اسلام‌شناسی تقویت کند.

وی همچنین با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری «تجزیه‌طلبی مبتنی بر اسلام‌گرایی» از ضعف‌های موجود در سیاست‌های پذیرش و «ادغام» مهاجران در کشورش یاد کرد و فرقه‌گرایی در برخی مناطق و محله‌ها را مغایر با وعده‌ها و ارزش‌های جمهوری خواند.

مقابله با توطئه‌چینی و طراحی کودتا در مساجد

امانوئل ماکرون که نطق آتشین خود را بر ضد افراط‌گرایی و جدایی طلبی مذهبی در «مورو»، یکی از محله‌های جرم خیز در حومه پایتخت فرانسه ایراد می‌کرد شرط لازم و اساسی برای ساختن اسلامی آمیخته با صلح در فرانسه را «آزاد کردن اسلام در کشورش از نفوذ خارجی» دانست.

وی همچنین تاکید کرد که برای کنترل مالی نهاد‌ها و اماکن مذهبی قرار است انجمن‌های فرهنگی-مذهبی مسلمانان که تحت قوانین انجمن‌ها و تشکل‌های مصوب در سال ۱۹۰۱ شکل گرفته‌اند را به تبعیت از قوانین مصوب در سال ۱۹۰۵ در خصوص نحوه شکل‌گیری و فعالیت انجمن‌ها ملزم کند؛ زیرا در قوانین جدید انعطاف پذیری کم‌تری نسبت به تعهدات مالی وجود دارد.

رئیس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که قصد دارد جلوی «توطئه‌چینی و طراحی کودتا» توسط «افرط‌گرایان» را در مساجد بگیرد. به گفته آقای ماکرون یک سیستم بسیار قویِ ضد کودتا در لایحه ای جداگانه پیش‌بینی شده که هدف آن به صورت ویژه مقابله با اشکال مختلف جدایی‌طلبی است.

وی در این خصوص تصریح کرد که تصویب و اجرایی شدن لایحه یاد شده دیگر به جدایی طلبان مذهبی و توطئه گران امکان نخواهد داد تا از ضعف قوانین برای به دست گرفتن کنترل انجمن‌های مذهبی و فرهنگی و تبلیغ ایده‌های شوم استفاده کنند.

آقای ماکرون همچنین ضمن یادآوری مطلبی که پیشتر در خصوص پایان یافتن سیستم آموزش امامان جماعت و وعاظ اسلامی در خارج از کشور در ماه فوریه به آن اشاره کرده بود، خواستار توقف روند اعزام امام از سوی کشورهای ترکیه، مراکش و الجزایر به مساجد فرانسوی و نیز وعاظی شد که طی ماه رمضان از خارج به فرانسه فرستاده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد برای آنکه فرانسه در زمینه استفاده از امامان جماعت و وعاظ کمبود‌های خود را جبران کند قرار است به زودی دوره‌های ویژه آموزش و تربیت نیرو بر اساس قوانین و ارزش‌های جمهوری در داخل کشور برگزار شود.

آقای ماکرون تصریح کرد در این زمینه با شورای مسلمانان فرانسه، تنها نهاد اسلامی طرف همکاری با قوای دولتی، برای نظارت و دادن مجوز‌ برپایی دوره‌های یاد شده هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجله «شارلی ابدو» بار دیگر کاریکاتورهای پیامبر اسلام را منتشر کرد

تحلیلگرجنجالی فرانسوی رنگ سبز حزب «سبزها» را مرتبط با اسلام می داند

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند