اتحادیه اروپا: علی‌رغم نقض قوانین، از مذاکرات تجاری با بریتانیا کنار نمی‌کشیم

بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره تجارت بعد از برکسیت در حال مذاکره هستند
بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره تجارت بعد از برکسیت در حال مذاکره هستند Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: «ما آن را خیانت در اعتماد [ما] توصیف می‌کنیم اما مصمم هستیم که به یک توافق برسیم. هرگز اتحادیه اروپا عامل خاتمه مذاکرات درباره مشارکت آینده نمی‌شود. »

آگهی

اتحادیه اروپا می‌گوید حتی اگر دولت بوریس جانسون از لایحه خود که طبق نظر این اتحادیه «نقض کننده قوانین بین‌الملل» است، صرف‌نظر نکند، مذاکرات تجاری با بریتانیا کنار گذاشته نخواهد شد.

ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا که روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) با مایکل گوو، وزیر دفتر کابینه بریتانیا در بروکسل گفت‌و‌گو کرده بود، افزود که «اتحادیه اروپا هرگز از مذاکرات درباره روابط آینده با بریتانیا با وجود این که این کشور در بخش‌هایی از مفاد توافق برکسیت تغییر ایجاد کرده است، خارج نخواهد شد.»

این مقام اتحادیه اروپا تاکید کرد که به او تضمین و اطمینانی داده نشده است که دولت بریتانیا از این کار عقب‌نشینی خواهد کرد بنابراین او در بررسی به روندهای قانونی در این زمینه عقب نشینی نمی‌کند.

لایحه بازنگری در برخی مفاد توافق برکسیت که موافقت اولیه نمایندگان پارلمان بریتانیا را دریافت کرده، قرار است در مجلس عوام به تصویب نهایی برسد.

در صورت تایید این لایحه پیشنهادی بوریس جانسون مذاکرات تجاری این کشور با اتحادیه اروپا دستخوش تغییراتی خواهد شد. این موضوع با مخالفت شدید اتحادیه اروپا روبرو شده است و مهلت این اتحادیه برای تغییر برنامه بریتانیا دو روز دیگر به پایان می‌رسد. اتحادیه اروپا تهدید کرده است که با پایان این مهلت، موضوع را به دیوان عدالت اروپا ارجاع خواهد داد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پیش از این برنامه تازه دولت بریتانیا را «نقض حقوق بین‌الملل» توصیف کرده بود.

ما آن را خیانت در اعتماد [ما] توصیف می‌کنیم اما مصمم هستیم که به یک توافق برسیم. هرگز اتحادیه اروپا باعث خاتمه مذاکرات درباره مشارکت آینده نمی‌شود
ماروس سفکوویچ
معاون رئیس کمیسیون اروپا

ماروس سفکوویچ به خبرنگاران گفت: «ما آن را خیانت در اعتماد [ما] توصیف می‌کنیم اما مصمم هستیم که به یک توافق برسیم. هرگز اتحادیه اروپا عامل خاتمه مذاکرات درباره مشارکت آینده نمی‌شود. »

بر اساس توافقنامه برکسیت، لندن از آخر ژانویه وارد دوره انتقالی شد و از ماه مارس گفتگو‌هایی را بر سر روابط آینده تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا آغاز کرد. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که شکست مذاکرات تجاری میان دو طرف، دولت محافظه‌کار بریتانیا را بر آن داشته تا با دستاویز قرار دادن اختلافات موجود، بحث یک توافق جدید را دست کم بر سر برخی محورها از جمله مرز ایرلند به میان بکشد.

محور اصلی در نظر گرفته شده در لایحه پیشنهادی بوریس جانسون با موسوم به «بازار داخلی» به نحوه اجرای مقررات تجاری در ایرلند شمالی مربوط می‌شود. این بخش از خاک بریتانیا بر اساس توافق برکسیت قرار است به مدت چهار سال از مقررات اتحادیه اروپا پیروی کند. این در حالی است که در طرح آقای جانسون تاکید شده که بریتانیا می‌تواند به صورت یک‌جانبه برای امور تجاری ایرلند شمالی تصمیم‌گیری کند.

معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت که این توافق [برکسیت] قرار است اجرایی شود، نه اینکه دوباره مورد بحث قرار گیرد، چه رسد به اینکه یک طرفه تغییر کند، نادیده گرفته شود یا اعمال نشود.

موضع بریتانیا چیست؟

از سوی دیگر مایکل گوو در بیانیه‌ای تاکید کرد که بندهای بحث برانگیز لایحه دولت تغییر نخواهد کرد زیرا آن‌ها، این بندها را به‌عنوان «تضمین» در برابر قدرت اتحادیه اروپا طراحی کرده‌اند.

جیمز اسلک، سخنگوی نخست وزیر بریتانیا نیز تصریح کرد که بوریس جانسون همچنان ۱۶ اکتبر را تاریخ نهایی برای توافق با اتحادیه اروپا می‌داند. وی به اتحادیه اروپا توصیه کرد که مواضع سیاسی «واقع‌بینانه‌تری» را اتخاذ کند.

بریتانیا گفته است لایحه بازار داخلی بسیار ضروری است چرا که از تمامیت ارضی بریتانیا پس از برکسیت حمایت و از خطر تجزیه این کشور جلوگیری خواهد کرد.

مذاکرات درباره معامله تجاری از روز سه‌شنبه بین اتحادیه اروپا و بریتانیا ادامه پیدا می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا: علاقمندیم تا اواسط سال آینده با ایالات متحده به توافق تجاری برسیم

بریتانیایی‌ها برای شهروندی اتحادیه اروپا در کجا ملک می‌خرند؟

مجلس عوام بریتانیا به لایحه «قانون‌شکن» جانسون برای بازنگری برکسیت چراغ سبز نشان داد