پمپئو: اروپا تا وقتی برادران افکاری آزاد نشده‌اند ظریف را راه ندهد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ سپتانبر (۲۶ شهریور) از کشورهای اروپایی خواست در واکنش به نقض حقوق بشر در ایران از پذیرفتن جواد ظریف خودداری کنند.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) از کشورهای اروپایی خواست در واکنش به نقض حقوق بشر در ایران از پذیرفتن جواد ظریف خودداری کنند.

آقای پمپئو در حساب توییتر خود با اشاره به اعدام نوید افکاری در هفته گذشته نوشت: «دولت ظریف مرد جوانی را بعد از شکنجه وحشیانه او اعدام کرد تا تظاهرکنندگان ایرانی را مرعوب کند. اعدام نوید افکاری یک عمل نفرت‌انگیز بود. دموکراسی‌ها در سراسر جهان یک تعهد اخلاقی دارند تا محکم در برابر این وحشیگری رژیم بایستند. باید این بربریت رژیم ایران تبعاتی داشته باشد.»

مایک پمپئو در ادامه اظهارات خود گفته است: «رهبران جهان یک گام اولیه مهم را برداشته‌اند و سفرهای ظریف را لغو کرده‌اند. آن‌ها نباید دیگر برنامه سفری برای او بریزند مگر اینکه ایران برادران افکاری را از زندان آزاد کند و تمامی زندانیان خارجی را که به نادرستی اسیر کرده است رها سازد.» وزیر خارجه آمریکا در تویتی دیگر با اشاره به تولد ۴۹ سالگی سیامک نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی که بیش از ۱۸۰۰ روز است در ایران زندانی است، خواستار رهایی او و پدرش باقر نمازی شده است. وی اتهامات آقای نمازی را جعلی ارزیابی کرده است.

وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری، اکنون در زندان هستند و به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند. این دو برادر می‌گویند آنان نیز تحت شکنجه ناگزیر به اعتراف‌های غیرواقعی شده‌اند.

پیشتر روزنامه بیلد چاپ آلمان گزارش داده بود سفر جواد ظریف وزیر خارجه ایران که قرار بود این هفته برگزار شود لغو شده است. آقای ظریف قصد داشت در آستانه اقدام آمریکا برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» و بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ۵ کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا سفر کند.

پیش از لغو سفر آقای ظریف به آلمان، سفارت این کشور در تهران با انتشار توییت‌هایی به شدت به اعدام نوید افکاری اعتراض کرده و با اعلام «تحیر» از اجرای حکم، «خاموش کردن صداهای مخالف» از طریق «نادیده گرفتن قوانین اساسی حقوقی» را غیرقابل پذیرش دانسته بود.

وزارت خارجه ایران در پی این انتشار این توییت‌ها، سفیر آلمان در تهران را روز دوشنبه احضار کرده بود.

پیشتر اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای اعدام نوید افکاری را با «شدیدترین لحن» محکوم کرده بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اینستاگرام حساب کاربری نوید افکاری را ماندگار کرد

احضار سفیر آلمان در تهران به دلیل توییت اعتراضی علیه اعدام نوید افکاری

اتحادیه اروپا: اعدام نوید افکاری را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم