دفاع مجدد پروفسور فرانسوی از هیدروکسی کلروکین با استناد به گزارش ایران

هیدروکسی کلروکین
هیدروکسی کلروکین Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نیازی نیست لیست کشورهایی که کلروکین را ممنوع کرده‌اند ردیف کنید، شما متا آنالیز نمی‌شناسید. در حال حاضر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در جهان اجازه دارند که با این دارو درمان شوند.»

آگهی

دیدیه رائولت، پزشک سرشناس فرانسوی و مدیر مرکز بیماری‌های عفونی مارسی که از ماه‌ها پیش هیدروکسی کلروکین را برای درمان کرونا پیشنهاد کرده بود، بار دیگر از پیشنهاد خود دفاع کرد.

پروفسور رائولت که روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۶ شهریور) برای دادن پاره‌ای توضیحات به کمیسیون تحقیق درباره مدیریت ملی کرونا در مجلس سنا حاضر شده بود، در حین دفاع از داروی پیشنهادی خود گفت که این دارو جزو پروتکل دارویی ایران و عربستان سعودی است و این دو کشور هفته گذشته در این زمینه گزارش داده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

برنار ژومیه، سناتور فرانسوی از حزب سبزها و گزارشگر کمیته تحقیق مدیریت کرونا که خود پزشک است از رائولت پرسید که چرا با وجود توصیه سازمان جهانی بهداشت به تجویز نکردن هیدروکسی کلروکین و منع تجویز آن در بسیاری از کشورها مانند آمریکا، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، کره جنوبی، چین، ایتالیا، پرتغال و برزیل، او همچنان از آن دفاع می‌کند.

در این هنگام بحث میان پروفسور رائولت و سناتور ژومیه بالا گرفت و رائولت، ژومیه را به «بی‌اطلاعی» در زمینه‌های دقیق علمی این پرونده متهم کرد. ژومیه در پاسخ گفت که قصد مباحثه علمی ندارد و تنها به عنوان گزارشگر کمیته تحقیق پرسش خود را مطرح کرده است. رائولت نیز با اشاره به این که تیم پژوهشی تحت مدیریت او همچنان در حال پایش داده‌های جهانی و آماده‌سازی «متا آنالیز» (فرا تحلیل) این داده‌هاست گفت: «نیازی نیست لیست کشورهایی که کلروکین را ممنوع کرده‌اند ردیف کنید، شما متا آنالیز نمی‌شناسید. در حال حاضر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در جهان اجازه دارند که با این دارو درمان شوند. گزارش همین هفته پیش عربستان و ایران را ببینید.»

داروی هیدروکسی کلروکین در ایران همچنان جزو پروتکل درمانی کووید۱۹ است.

پروفسور فرانسوی در مورد ممنوعیت تجویز هیدروکسی کلروکین در آمریکا نیز گفت: «همان آمریکا هم که شما می‌گویید، یک کشور فدرال است و در یک سوم ایالت‌های آن هنوز هیدروکسی کلروکین تجویز می‌شود.»

هیدروکسی کلروکین در واقع داروی بیماری مالاریاست که رائولت از ماه‌ها پیش آن را برای درمان کووید۱۹ مؤثر خوانده بود. در پی گزارش‌هایی مبنی بر وخامت حال برخی بیماران کرونایی بر اثر مصرف هیدروکسی کلروکین، سازمان جهانی بهداشت پیش از این به کشورها توصیه کرده بود که از این دارو برای کرونا استفاده نکنند و چندین کشور نیز تاکنون تجویز آن را ممنوع ساخته‌اند.

آسوشیندپرس
پروفسور دیدیه رائولتآسوشیندپرس

در فرانسه نیز استفاده از هیدروکسی کلروکین برای کرونا از تاریخ ۲۸ مه (۸ خرداد) ممنوع شد. پیشگویی‌های رائولت درباره پایان کرونا، آغاز موج دوم کرونا و به ویژه تجویز داروی هیدروکسی کلروکین از همان ابتدای شیوع کووید۱۹ در فرانسه جنجالی و خبرساز بوده است. یک نهاد فرانسوی از دیدیه رائولت به دلیل ادای شهادت دروغ در مورد تأثیر داروی کرونا شکایت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت از پزشک فرانسوی به‌دلیل تجویز هیدورکسی‌ کلروکین برای بیماران کرونایی

پزشک سرشناس فرانسوی و مدافع «کلروکین» به ادای «شهادت دروغ» متهم شد

عفونت شناس فرانسوی: کلروکین در درمان بیماری کووید-۱۹ بسیار موثر است