سازمان جهانی بهداشت آزمایش‌های بالینی داروی هیدروکسی کلروکین را معلق کرد

داروی هیدروکسی کلروکین
داروی هیدروکسی کلروکین Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) آزمایش‌های بالینی داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را به‌طور موقت به‌حالت تعلیق درآورد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) آزمایش‌های بالینی داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را به‌طور موقت به‌حالت تعلیق درآورد.

هیدروکسی کلروکین که به‌عنوان داروی ضد مالاریا شناخته شده است، پس از شیوع ویروس جدید کرونا در برخی از کشورهای جهان از جمله ایران برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تجویز می‌شود.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، امروز در نشستی خبری گفت که تصمیم تعلیق آزمایش‌های بالینی این دارو بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله پزشکی لنست در تاریخ ۲۲ ماه مه منتشر شد، گرفته شده است. این مطالعه می‌گوید که هیدروکسی کلروکین می‌تواند میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را افزایش دهد.

این تحقیق تاکید دارد که خطر آریتمی قلبی (ضربان نامنظم قلب) در افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند بیشتر شده است که این موضوع می‌تواند حملات قلبی را در پی داشته باشد.

آقای آدهانوم تاکید کرد که آزمایش‌های بالینی این دارو تا زمانیکه ایمنی آن بررسی شود به حالت تعلیق در می‌آید.

دیدیه رائولت، پزشک متخصص فرانسوی از آغاز شیوع ویروس کرونا در فرانسه، اصرار داشت که ترکیبی از هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین تنها راه کارآمد جلوگیری از بستری شدن افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز بارها از اثربخشی این دارو حرف زده بود. وی دوشنبه هفته گذشته گفته بود که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا به استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین روی آورده است. دونالد ترامپ در حالی گفته بود که از این دارو استفاد می‌کند که دولت وی تجویز آن را محدود کرده بود.

آقای ترامپ، امروز نیز بار دیگر درباره این دارو صحبت کرد و گفت که او به تازگی دوره دو هفته‌ای استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین را به پایان رسانده است. وی افزود: «و به هر حال من هنوز اینجا هستم.»

همچنان موثر برای مالاریا

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز در عین حال تاکید کرد که نگرانی‌ها درباره داروی هیدروکسی کلروکین تنها در ارتباط با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بوده است و پزشکان همچنان می‌توانند این دارو را برای بیماری‌های خود ایمن و همچنین مالاریا تجویز کنند.

تجویز کلروکین در ایران به چه صورت است؟

در ایران نیز طبق دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغ شده به بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس جدید کرونا، استفاده از کلروکین نیز تاکنون توصیه شده است. در نسخه ششم فلو چارت تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ منتشر شده در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ درباره استفاده از کلروکین آمده است: «در انتخاب کلروکین از کلروکین فسفات یا هیدروکسی کلروکین سولفات می‌توان استفاده کرد. »

با این حال در این دستورالعمل تاکید شده است: « تجویز همزمان کلترا و کلروکین می‌تواند منجر به بروز عوارض قلبی مانند آریتمی شود لذا احتیاط‌های لازم در این خصوص باید مورد نظر باشد.»

در این دستورالعمل حتی برای زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ تجویز قرص هیدروکسی کلروکین سولفات ۲۰۰ میلی گرم یا قرص کلروکین فسفات ۲۵۰ میلی گرم نیز با نظر متخصص عفونی در نظر گرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجوز استفاده از هیدروکسی کلروکین در آمریکا برای درمان کرونا لغو شد

بیش از یک میلیارد انسان در معرض «همه‌گیری» چاقی قرار دارند

«درک 'وضعیت جهنمی' غزه آسان نیست»؛ دیوان لاهه رای خود را صادر می‌کند