یافته علمی جدید: کلروکین تاثیری در درمان بیماری کووید ۱۹ ندارد

یافته علمی جدید: کلروکین تاثیری در درمان بیماری کووید ۱۹ ندارد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس نتایج تحقیقات تازه، استفاده از هیدروکسی کلروکین خطر مرگ و یا بستری شدن بیماران بد حال را کاهش نمی‌دهد.

آگهی

هیدروکسی کلروکین،‌ دارویی که برای درمان بیماری مالاریا تجویز می‌شود آنطور که پیش از این برخی متخصصان مدعی شده بودند برای کاهش عوارض بیماری کووید۱۹ موثر نیست.

پیش از اینکه برخی دانشمندان از جمله دیدیه رائول،‌ عفونت‌شناس معروف فرانسوی این دارو را در درمان بیماران مبتلا به کرونا موثر دانسته بودند. 

این در حالیست که نتیجه دو مطالعه تحقیقاتی که روز پنجشنبه،‌ چهاردهم مه منتشر شد به کلی این فرضیه را زیر سوال می‌برد. بر اساس یافته تحقیقات تازه داروی هیدروکسی کلروکین تاثیر چندانی در درمان بیماری ناشی از ابتلا به کویید ۱۹ ندارد.

در نتیجه تحقیقات همچنین آمده است که این دارو برای کلیه مراحل بیماری کووید ۱۹ از خفیف گرفته تا بسیار وخیم غیرموثر تشخیص داده می‌شود.

اخبار مرتبط با بحران کرونا در ایران و دیگر کشورها را از اینجا دنبال کنید

نتیجه نخستین تحقیق که توسط پژوهشگران فرانسوی انجام شده نشان می دهد که مشتقات کلروکینِ ضد مالاریا تاثیر به سزایی در جلوگیری از وخیم شدن حال آن دسته از بیماران کرونایی که به دلیل عفونت ریوی در بیمارستان بستری شدند،‌ ندارد.

بر اساس نتایج این تحقیق استفاده از هیدروکسی کلروکین خطر مرگ و یا بستری شدن بیماران بد حال در بخش مراقبت های ویژه را کاهش نمی‌دهد.

نتیجه تحقیق دوم که توسط گروهی از محققان چینی انجام شده نیز نشان می‌دهد این دارو بیش از درمان‌های رایج و استاندارد در از بین بردن هر چه سریع‌تر ویروس نزد افراد مبتلا به سطوح «خفیف» و «متوسط» بیماری کووید ۱۹ نقشی ایفا نمی‌کند.

این تحقیق در عین حال تاکید دارد که عوارض جانبی استفاده از هیدروکسی کلروکین در میان بیماران کووید ۱۹ بسیار شدید‌تر از دیگر انواع درمان‌ها است.

مجله پزشکی بی ام جی BMJ بریتانیا ضمن انتشار هر دو تحقیق و با استناد به نتایج آنها در مجموع استفاده از هیدروکسی کلروکین به عنوان یک درمان رایج و معمول نزد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را غیرمناسب اعلام کرده است.

تحقیقات مجزا با نتایج مشابه

نخستین تحقیق با مطالعه به روی ۱۸۱ بیمار بزرگسال که به دلیل عفونت ریوی ناشی از کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده و نیازمند استفاده از کپسول‌های اکسیژن بودند، انجام گرفته است. نتایج تحقیق پس از آزمایش داروی هیدروکسی کلروکین به روی ۸۴ نفر از این بیماران و در مقایسه با وضعیت ۹۷ بیمار دیگر که از این دارو استفاده نکردند، منتشر شده است.

نتیجه تحقیق یاد شده نشان می دهد که دریافت و یا عدم دریافت داروی هیدروکسی کلروکین در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نقش چندانی نداشته است. بر این اساس ۷۶ درصد از بیمارانی که هیدروکسی کلروکین را استفاده کرده بودند پس از بیست و یک روز در بخش مراقبت‌های ویژه بودند حال آنکه این میزان برای بیماران گروه دیگر (آنهایی که داروی هیدروکسی کلروکین را استفاده نکرده بودند) ۷۵ درصد گزارش شده است. نسبت‌های مرگ و میر نیز برای دو گروه به ترتیب ۸۹ و ۹۱ درصد عنوان شده است.

تحقیق دوم نیز که در آن جدا از کسب نتایج مشابه بر شدت عواض جانبیِ درمان بیماران کویید ۱۹ با داروی هیدروکسی کلروکین تاکید شده به روی ۱۵۰ بیمار بزرگسال در یکی از بیمارستان‌های چین انجام گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجوز استفاده از هیدروکسی کلروکین در آمریکا برای درمان کرونا لغو شد

داروی شرکت «گیلئاد» برای کرونا در ۱۲۷ کشور در دسترس قرار می‌گیرد

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند