تنش در شرق مدیترانه؛ یونان ۱۸ جنگنده فرانسوی رافال خریداری می‌کند

جنگنده فرانسوی رافال
جنگنده فرانسوی رافال Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه به همتای فرانسوی خود هشدار داد که به دنبال «نزاع» با آنکارا نباشد.

آگهی

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز شنبه ضمن اعلام سازماندهی مجدد نیروهای مسلح این کشور از طرح تقویت این نیروها با خرید تجهیزات نظامی خبر داد.

سخنان نخست وزیر یونان در حالی بیان می شود که تنش ها بین این کشور و ترکیه در شرق دریای مدیترانه طی هفته های گذشته افزایش یافته است. به گفته کیریاکوس میتسوتاکیس یونان ۱۸ جنگنده فرانسوی رافال و همچنین تعدادی ناوچه و بالگرد خریداری خواهد کرد.

نخست وزیر یونان همچنین از استخدام ۱۵ هزار سرباز دیگر و افزایش بودجه صنایع دفاعی کشورش سخن گفت. وی در بخشی از سخنانش ترکیه را متهم کرد که با «تهدید» مرزهای شرقی اروپا امنیت منطقه را مخدوش کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
نخست‌وزیر یونانAP Photo

در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه به همتای فرانسوی خود هشدار داد که به دنبال «نزاع» با آنکارا نباشد. این سخنان پس از آن بیان شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه به همراه شش تن دیگر از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنکارا خواست تا به سیاست «رویارویی» در دریای مدیترانه پایان دهد.

رهبران هفت کشور جنوب اتحادیه اروپا همچنین در جریان نشست خود در جزیره کرس در جنوب فرانسه تهدید کردند که ترکیه در صورت ادامه سیاست انکار حق یونان و قبرس برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه با تحریم های اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه گفته بود که یونان «بازیچه» منافع کشورهای دیگر شده است. او به مقامات یونان توصیه کرده بود که برای کاهش تنش در شرق دریای مدیترانه «ساکت» شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده نسل پنجم روسیه با ادعای قیمت ارزان‌تر؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای «چک‌میت»

اتهام رشوه‌دهی در قرارداد میلیاردی جنگنده‌های رافال فرانسه‌؛ اپوزیسیون هند: تحقیق ملی انجام شود

چهار کشته و یک ناپدید در اثر برخورد قایق ماهیگیری ترکیه با تانکر یونانی