تقویت یورو و نرخ منفی تورم؛ چالش‌های بانک مرکزی اروپا برای بهبود اقتصاد منطقه یورو

President of European Central Bank Christine Lagarde
President of European Central Bank Christine Lagarde Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا در حالی روز پنجشنبه برگزار می‌شود که با وجود اجرای بسته ۱.۳۵ تریلیون یورویی خرید اضطراری اوراق قرضه و حفط نرخ بهره منفی، رشد ارزش یورو و سقوط نرخ تورم به زیر صفر، موفقیت این بانک را برای احیای اقتصادی منطقه یورو با موانع جدی رو به رو کرده است.

آگهی

نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا در حالی روز پنجشنبه برگزار می‌شود که با وجود اجرای بسته ۱.۳۵ تریلیون یورویی خرید اضطراری اوراق قرضه و حفط نرخ بهره منفی، رشد ارزش یورو و سقوط نرخ تورم به زیر صفر، موفقیت این بانک را برای احیای اقتصادی منطقه یورو با موانع جدی رو به رو کرده است.

شورای حکام بانک مرکزی اروپا که متشکل از روسای بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور عضو منطقه یوروست، روز پنجشنبه به ریاست کریستین لاگارد در فرانکفورت آلمان تشکیل جلسه خواهد داد تا سیاست‌های پولی لازم را برای بازگرداندن مسیر تورم به سوی هدف ۲ درصدی از پیش تعیین شده، بررسی و تصویب کند.

تقویت نرخ برابری یورو در مقابل دلار کار بانک مرکزی اروپا را برای رفع رکود ناشی از شیوع کرونا را دشوارتر کرده است. این نرخ برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ طی هفته گذشته به ۱.۲ رسید، رخدادی که با دامن زدن به کاهش بیشتر قیمت کالاهای وارداتی موجب کاهش بیشتر نرخ تورم خواهد شد.

نرخ تورم در منطقه یورو برای نخستین بار در چهار سال گذشته به زیر صفر رفته و به منفی ۰.۲ درصد رسیده است؛ همزمان نرخ بیکاری منطقه یورو نیز از ۷.۷ درصد در ماه ژوئن به ۷.۹ درصد در ماه ژوئیه افزایش یافته که نشان می‌دهد بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی پس از پایان قرنطینه کرونا هنوز نتوانسته موجب تحریک قابل توجه تقاضا، افزایش رشد اقتصادی و شاغلان منطقه یورو شود.

پیشتر بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود که نرخ بهینه تورم برای تضمین رونق اقتصادی منطقه یورو ۲ درصد است.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که شورای حکام برنامه خرید اضطراری ۱.۳۵ تریلیون یورویی اوراق قرضه و نرخ بهره کم سابقه منفی نیم درصدی را بدون تغییر نگاه خواهد داشت ولی احتمال دارد ۳۵۰ میلیارد یورو به رقم خرید اوراق قرضه برای دوره زمانی باقی مانده تا پایان سال ۲۰۲۰ افزوده شود. همچنین برخی اقتصاددانان برآورد می‌کنند که پایان دوره این خرید اضطراری از ژوئن سال آینده میلادی به دسامبر سال ۲۰۲۱ تغییر کند.

با این حال، اکثر اقتصاددانان معتقدند که جلوگیری از تقویت مستمر یورو که از آوریل گذشته آغاز شده کار بسیار دشواری خواهد بود. چرا که دامنه عمل بانک مرکزی اروپا برای کاهش بیشتر نرخ بهره از نرخ منفی کنونی و حفظ آن برای دوره طولانی‌تر بسیار محدود است.

پیشتر بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی کرده بود که بازگشت سطح رونق اقتصادی منطقه یورو به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۲ طول خواهد کشید.

با این حال، برخی اقتصاددانان امیدوارند که کاهش قیمت نفت بتواند بخشی از اثر تقویت یورو بر کاهش تقاضای کالاهای تولید شده در منطقه یورو را خنثی کند و چشم‌انداز رشد اقتصادی این منطقه را بهبود بخشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۲۰ سالگی گردش پول واحد اروپا؛ اسکناس‌های جدید یورو چه زمانی به جریان می‌افتد؟

بانک‌های کدام کشورها بالاترین نرخ بهره را پرداخت می‌کنند؟

بانک مرکزی آمریکا بازارهای مالی را شوکه کرد؛ سقوط طلا و صعود سهام