ایران: سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران ارتباطی با رابطه ایران و آمریکا ندارد

وزیر خارجه سوئیس در تهران
وزیر خارجه سوئیس در تهران Copyright خبرگزاری ایرنا
Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران به برخی شایعات درباره احتمال میانجی‌گری این کشور میان تهران و واشنگتن دامن زده بود.

آگهی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به برخی گزارش‌‌ها درباره علت سفر وزیر خارجه سوییس به تهران واکنش نشان داد.

آقای خطیب زاده در نشست خبری خود تأکید کرد که سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد و سیاست ایران درباره آمریکا تغییری نکرده است.

سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران به برخی شایعات درباره احتمال میانجی‌گری این کشور میان تهران و واشنگتن دامن زده بود.

این گمانه زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه آمریکا چند روز قبل از سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران، با همتای سوئیسی خود تلفنی گفتگو کرده بود. هرچند منابع رسمی هدف سفر ايگنازيو كاسيس، وزير امور خارجه سوئيس به تهران را در چارچوب جشن صدمين سالگرد مناسبات ديپلماتيك میان دو کشور اعلام کرده بودند.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هدف از تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای سوئیسی‌اش را «اعمال فشار» عنوان کرد. او گفت که در آستانه سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران چنین سیاستی از جانب آمریکا اتخاذ شده بود.

سوئیس از ۳۱ خرداد ۱۳۵۹ و در پی تسخير سفارت آمريكا در تهران در همان سال و قطع روابط تهران و واشنگتن، مسئولیت حفاظت از منافع آمريكا در ایران را برعهده گرفت؛ مسئولیتی که ۴۰ ساله شده است.

با این حال آقای خطیب زاده مهم‌ترین اولویت‌های ایران در جریان سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران را همکاری‌ها در زمینه‌ دارو و درمان، مبارزه با کرونا، نقش سوییس به عنوان حافظ منافع ایران در برخی از کشورها و موضوع کانال مالی سوئیس عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضوع کانال مالی سوییس با بیان اینکه منابع مالی ایران در سوئیس خیلی زیاد نیست، مدعی شد که آمریکا تلاش می‌کند تا این منابع مالی وارد کانال نشود.

با این حال او خبر داد که با ۲۰ ماه تاخیر اولین تراکنش مالی در خردادماه امسال انجام شده است.

آقای خطیب‌زاده در ادامه ابراز امیدواری کرد این کانال بتواند از فشارهای سیاسی دور باشد تا ایران بتواند از منابع مالی‌اش در خارج از کشور استفاده کنیم. او در این زمینه از آنچه که «وجود سنگ اندازی‌های آمریکا» می نامید، خبر داد.

اگر چه در هر سفر دیپلماتیکی در خصوص روابط سیاسی و تجاری میان دو کشور صحبت می‌شود اما همیشه همزمان با سفر هر مقام سوئیسی به ایران، رسانه‌های خبری از نقش مهم سوئیس برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن سخن گفته‌اند.

در هر حال وزیر خارجه سوئیس در سفر سه روزه خود به ایران که امروز پایان می یابد، با برخی مقام های ارشد ایرانی از جمله وزیر خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدیدها بر سر انتقام سلیمانی؛ ایران از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد

ایران محل جدید رقابت هند و چین؛ آیا دهلی نو از واشنگتن پیروی خواهد کرد؟

آمریکا ۱۱ شرکت‌‌ ایرانی، چینی و اماراتی مرتبط با صنعت نفت ایران را تحریم کرد