دادگاه تجدید نظر رهبر راست افراطی هلند را برای توهین به مراکشی‌ها مجرم شناخت

خیرت ویلدرش، نماینده اسلام ستیز و رهبر حزب راست افراطی هلند در دادگاه تجدید نظر
خیرت ویلدرش، نماینده اسلام ستیز و رهبر حزب راست افراطی هلند در دادگاه تجدید نظر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خیرت ویلدرش سه سال پیش نیز در توهین‌ آشکاری دیگر، مراکشی‌ها را «تفاله» خوانده و در مبارزات انتخاباتی قول داده بود جلوی مهاجرت مسلمانان به کشورش را بگیرد.

آگهی

حکم محکومیت نهایی خیرت ویلدرش،‌ رهبر جریان راست افراطی هلند به جرم «توهین جمعی» به مردم مراکش روز جمعه از سوی یک دادگاه تجدید نظر در لاهه صادر شد.

جلسه رسیدگی به اتهام توهین نژادپرستانه خیرت ویلدرش، نماینده اسلام ستیز و رهبر حزب راست افراطی «آزادی» علیه مردم مراکش در حالی روز جمعه با صدور حکم محکومیت این سیاستمدار هلندی به پایان رسید که هیچ مجازاتی از سوی دادگاه علیه او اعلام نشد.

ماجرا در اصل به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد، زمانی که رهبر راست افراطی هلند در جریان میتینگی انتخاباتی در شهر لاهه از هواداران خود پرسیده بود آیا خواهان تعداد بیشتری از مراکشی‌ها در کشورشان هستند یا دوست دارند تعداد آنها در کشور کم‌تر شود؟

هواداران آقای ویلدرش نیز در پاسخ به این پرسش همگی یکصدا فریاد زده بودند که خواهان کاهش تعداد مراکشی‌های در هلند هستند.

دادگاه تجدید نظر شهر لاهه پس از رسیدگی به پرونده اتهامات و احکامی که پیشتر در چارچوب این پرونده علیه رهبر راست افراطی هلند صادر شده بدون اعلام مجازات وی را برای «توهین جمعی» علیه مراکش در روز نوزدهم مارس ۲۰۱۴ مجرم شناخت.

قاضی دادگاه تجدید نظر با تاکید بر اینکه خیرت ویلدرش از دیگر اتهام‌های مطرح تبرئه شده یادآور شد که به همین دلیل دادگاه برای تنها جرم به اثبات رسیده وی اعلام مجازات نمی‌کند.

Peter Dejong/AP 2017
پلاکاری در دست یک معترض به دیدگاه‌های رهبر راست افراطی هلند که روی آن نوشته شده «به نفرت و ترس رای ندهید»Peter Dejong/AP 2017

رهبر راست افراطی هلند در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده اتهام‌های نژادی در سال ۲۰۱۶ نیز به دلیل توهین جمعی و نفرت افکنی محکوم شناخته شده بود.

وی با سیاسی خواندن حکم دادگاه و مخالفت با آن درخواست تجدید نظر کرده بود. آقای ویلدرش پیش از برپایی دادگاه تجدید نظر با انتشار متنی در شبکه اجتماعی توئیتر نسبت به صدور حکم محکومیت بر ضد خود به شدت انتقاد کرده و از اینکه یک رهبر اپوزیسیون در به گفته وی «یک دادگاه سیاسی» محاکمه می‌شود؛ کشورش را به یک جمهوری فاسد مبتذل تشبیه کرده بود.

گفتنی است که خیرت ویلدرش سه سال پیش نیز در توهین‌ آشکاری دیگر مراکشی‌ها را «تفاله» خوانده و در مبارزات انتخاباتی قول داده بود جلوی مهاجرت مسلمانان به کشورش را بگیرد.

حزب راست افراطی «آزادی» به رهبری خیرت ویلدرش اکنون پس از «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» به ریاست مارک روته،‌ نخست وزیر هلند، دومین حزب پارلمان این کشور است.

دور تازه انتخابات پارلمانی در کشور هلند قرار است سال آینده میلادی برپا شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاتل سیاستمدار آلمانی حامی مهاجران به حبس ابد محکوم شد

دولت هلند رسما از قربانیان هولوکاست عذرخواهی کرد

هلند دومین کشور عضو شنگن است که قوانین جدید درخواست ویزا را اجرایی می کند