پمپئو: خامنه‌ای رفتار وحشتناک چین با مسلمانان اویغور را محکوم کند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات تازه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از او خواست به جای انتقاد از امارات به بدرفتاری حکومت چین با اقلیت مسلمان اویغور واکنش نشان دهد.

آگهی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات تازه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از او خواست به جای انتقاد از امارات، به بدرفتاری حکومت چین با اقلیت مسلمان اویغور واکنش نشان دهد.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه امارات را به دلیل برقرار کردن روابط دیپلماتیک با اسرائیل به «خیانت به اسلام» متهم کرده بود.

مایک پمپئو در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «جهان باید ایدئولوژی نفرت‌پراکن خامنه‌ای را رد و محکوم کند. فرزندان ابراهیم شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان از پروژه صلح به وجد آمده‌اند در حالی که خامنه‌ای خواستار خشونت بیشتر شده است.»

وزیر خارجه آمریکا با پشتیبانی مجدد از توافق اسرائیل و امارات خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اگر دنبال کسانی می‌گردی که به اسلام خیانت می‌کنند، چین به دنبال نابودی اویغورها است. با اشتیاق منتظر انتقاد علنی‌ات درباره رفتار وحشتناک حزب کمونیست چین با مسلمان‌ها هستم.»

سازمان های حقوق بشری می‌گویند دولت چین نزدیک به یک میلیون نفر از مسلمانان تبعه این کشور را پس از بازداشت به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل و آن‌ها را مجبور به ترک سبک زندگی سنتی خود کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها، بازداشت شدگان در چارچوب این طرح به خوردن گوشت خوک و نوشیدنی‌های الکلی مجبور شده و وادار می‌شوند در اردوگاه‌های بازپروری به کار اجباری بپردازند.

ماه گذشته فیلمی منتشر شد که ماموران پلیس چین را در حال سوار کردن ردیف‌های متعدد افراد دستبند زده شده به یک قطار نشان می داد. منتقدان می‌گویند این تصاویر یادآور اعزام یهودیان به اردوگاه‌های کار اجباری توسط حکومت آلمان نازی است.

چین اتهامات درباره بدرفتاری با اقلیت اویغور را رد می‌کند و می‌گوید مسلمانان اویغور از وضعیت خود رضایت دارند.

ایران روابطی نزدیک با چین دارد و مقامات رسمی جمهوری اسلامی عموما درباره اتهامات بدرفتاری دولت چین با اقلیت مسلمان اویغور سکوت کرده‌اند.

آمریکا مدتی پیش شماری از مقامات بلندپایه چین را به اتهام سرکوب مذهبی و بازداشت گسترده مسلمانان اویغور تحت تحریم قرار داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزاران مسجد در استان سین کیانگ چین تخریب شده یا آسیب دیده‌اند

گفتگوی رهبران آمریکا و چین؛ شی‌ جین پینگ: از خط قرمز تایوان عبور نکنید

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد