تصمیم مجارستان به بستن دوباره مرزهایش انتقاد اتحادیه اروپا را برانگیخت

مرز مجارستان و صربستان
مرز مجارستان و صربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجارستان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا و شنگن است که به بهانه افزایش مبتلایان به ویروس کرونا مرزهایش را برای دومین بار به روی تمامی کشورها می بندد.

آگهی

اقدام مجارستان در بستن مرزهای داخلی پس از شتاب دوباره شیوع ویروس کرونا با انتقاد مسئولان اتحادیه اروپا همره شده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا با انتقاد از تدابیر سختگیرانه دولت مجارستان اعلام کرد که می توان در این شرایط راه حل‌های دیگری پیدا کرد.

کمیسیون اروپا در حالی به تدابیر جدید بوداپست برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ انتقاد کرده که مجارستان به تازگی اعلام کرده بود که از روز سه‌شنبه اول سپتامبر/یازدهم شهریور مرزهای خود را خواهد بست.

ویوین لونلا، یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در واکنش به تصمیم مجارستان گفت: «دولت مجارستان می توانست (مانند بسیاری دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا) تنها ورود مسافران از کشورها و مناطقی با مبتلایان بالا به کووید-۱۹ را ممنوع کند بجای اینکه مانع از سفر و انتقال آزادانه شهروندان اروپایی شود.»

دولت ویکتور اوربان البته می گوید مجارستان یکی از معدود مناطق سبز اروپایی بود در حالی که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در وضعیت هشدار کرونا، وضعیت قرمز، قرار داشتند.

سوفی اینت ولد، نماینده اتحادیه اروپا هم در گفتگو با یورونیوز گفت: «شاید بسته شدن مرز نوع دیگری از تحریک علیه اتحادیه اروپا است. شاید آقای اوربان باید در نظر داشته باشد که آیا می خواهد عضو اتحادیه اروپا بماند یا نه؟ اگر شما عضو یک تیم هستید باید به قوانین بازی احترام بگذارید.»

اتحادیه اروپا هنوز دستوالعمل جدیدی مبنی بر اعمال محدودیت در مرزهای داخلی اروپا برای اعضا وضع نکرده و کلیه کشورهای عضو همچنان باید مرزهای خود را که ماه ژوئیه بازگشایی شده بود، باز نگه دارند.

مجارستان نخستین کشور حوزه شنگن است که مرزها را دوباره می‌بندند

مجارستان، اولین کشور عضو شنگن است که مرزهایش را از سه شنبه اول سپتامبر، یازده شهریور، بار دیگر به سوی مسافران بین المللی بست. دولت ویکتور اوربان اعلام کرد این تصمیم را پس از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا اتخاذ کرده است.

تصمیم دولت مجارستان در شرایطی است که اکثر کشورها اروپایی به دنبال گزینه‌های جدیدی به جز محدودیت‌های مسافرتی تحمیل شده و بسته شدن مرزها هستند. مجارستان تنها برای سفرهای دیپلماتیک و برخی موارد اضطراری اجازه ورود خارجی‌ها را می دهد.

اتباع مجارستان نیز که از کشورهای خارجی باز می گردند، باید پس از ورود ، یا دو هفته به قرنطینه بروند و یا اینکه نتایج آزمایش کرونای منفی را ارائه دهند.

ممنوعیت ورود به این کشور دست کم یکماه ادامه خواهدیافت. همزمان دولت از شهروندان و اتباع مجارستان خواسته از سفرهای غیر ضروری به کشورهای دیگر خودداری کنند.

در مجموع ۶،۱۳۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در مجارستان به ثبت رسیده است. در این کشور ۱۰ میلیونی تاکنون ۶۱۵ نفر جان خود را از دست داده اند.

هفته گذشته ، مقامات مجارستان به شهروندان توصیه كردند كه طی ماه سپتامبر که از فردا آغاز می شودبه خارج از كشور سفر نكنند و اعلام كردند كه دولت برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس اقدامات پیشگیرانه سختگیرانه تری را اجرا خواهد كرد.

دولت مجارستان خصوصا از اتباع خود خواست تا از سفرهای غیرضروری و توریستی به کشورهای جنوبی اروپا، اسپانیا و یونان و ایتالیا خودداری کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمانی وضعیت ویژه مقابله باکرونا با تلاش برای ممنوعیت مطلق ازدواج دگرباشان در مجارستان

عملیات تعقیب و گریز پلیس و راننده مست در مجارستان

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد