اردوغان در واکنش به تهدید یونان: در عملیات مدیترانه عقب‌نشینی نمی‌کنیم

کشتی اکتشافی اروج رئیس ترکیه در مدیترانه
کشتی اکتشافی اروج رئیس ترکیه در مدیترانه Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختلاف میان یونان و ترکیه در شرق دریای مدیترانه، سیاست خارجی هم‌پیمانان آنها در ناتو را تحت تأثیر قرار داده است.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به رزمایش نظامی یونان در نزدیکی سایت‌های نفتی شرق مدیترانه گفت کشورش از اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه پا پس نمی‌کشد.

اردوغان روز دوشنبه سوم اردیبهشت در این زمینه گفت: «ترکیه نه در مورد عملیات (اکتشافی) کشتی «اوروچ رئیس» و نه در مورد گسیل ناوگان دریایی خود قدمی عقب‌نشینی نمی‌کند، بلکه برعکس، با قاطعیت بیشتری برای دفاع از حقوق خود و قوانین منطقه‌ای عمل خواهد کرد.»

دولت ترکیه ادعای یونان در مورد حق اختصاصی مالکیت بر آب‌های شرق مدیترانه را نمی‌پذیرد. کشتی اکتشافی ترکیه موسوم به «اوروچ رئیس» در حال حاضر مشغول عملیات نمونه‌برداری منابع انرژی هیدروکربنی در این منطقه است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

کشتی «اوروچ رئیس» قرار است تا روز پنجشنبه در منطقه حضور داشته باشد. یونان که بارها از ترکیه خواسته است تا این کشتی را از منطقه دور کند، کشتی‌های جنگی خود را به منطقه فرستاده و به ارتش اعلام آماده‌باش داده است. مقامات یونانی تأیید کرده‌اند که در ابتدای ماه جاری میلادی، تبادل آتش مختصری میان یک کشتی این کشور با یک کشتی ترکیه روی داده اما در این تیراندازی‌ها کسی کشته یا زخمی نشده است.

یونان در نظر دارد در روزهای آینده یک رزمایش سه روزه با تیرهای جنگی واقعی در آب‌های جنوب شرقی جزیره کرت برگزار کند.

اختلاف میان یونان و ترکیه در شرق دریای مدیترانه، سیاست خارجی هم‌پیمانان آنها در ناتو را تحت تأثیر قرار داده است. در تنش جاری میان آنکارا و آتن، آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت از یونان حمایت کرده‌اند. با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد پاسخ به درخواست یونان برای تحریم ترکیه اتفاق نظر ندارند.

دولت آلمان در تلاش است تا در مناقشه یونان و ترکیه میانجیگری کند. فرانسه نیز با مداخله در تنش جاری میان یونان و ترکیه، تا کنون آشکارا جانب یونان را گرفته و با این کشور رزمایش دریایی مشترک برگزار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه رزمایش جدید را خود در شرق دریای مدیترانه آغاز کرد

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند