آغاز دادگاه مهاجم نیوزیلندی؛ متهم می‌خواست بیشتر بکُشد و مساجد را آتش بزند

برانتون تارانت، عامل کشتار در دو مسجد نیوزیلند
برانتون تارانت، عامل کشتار در دو مسجد نیوزیلند Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

متهم که با دستبند و لباس مخصوص زندان وارد صحن دادگاه شد بسیار خونسرد به نظر می‌رسید، اما برخی از اعضای خانواده‌های قربانیان بارها در جریان محاکمه گریه کردند.

آگهی

نخستین جلسه دادگاه برنتون تارانت، متهم ۲۹ ساله حمله به دو مسجد و کشتار ۵۱ تن از نمازگزاران، امروز دوشنبه ۲۴ اوت (سوم شهریور) با حضور برخی بازماندگان و خانواده‌های قربانیان در نیوزیلند برگزار شد.

این نخستین بار بود که عامل کشتار دو مسجد در کرایست‌چرچ با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان روبرو شد. دادستان پرونده در آغاز جلسه محاکمه گفت متهم با دقت برای تیراندازی‌ها برنامه‌ریزی کرده بود تا بیشترین تلفات را داشته باشد و بعد از تیراندازی مسجدها را به آتش بکشد. به گفته دادستان، عامل حمله هم چنین پیش از بازداشت، قصد داشته به مسجد سومی نیز یورش برده و افراد حاضر در آنجا را نیز به رگبار ببندد.

متهم که با دستبند و لباس مخصوص زندان وارد صحن دادگاه شد بسیار خونسرد به نظر می‌رسید، اما برخی از اعضای خانواده‌های قربانیان بارها در جریان محاکمه گریه کردند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تارانت به کشتن ۵۱ نفر، اقدام به قتل ۴۰ نفر و نیز ارتکاب حمله تروریستی متهم شده و حمله احتمال می‌رود به حبس ابد بدون امکان بخشودگی محکوم گردد. در این صورت، این سنگین‌ترین محکومیت صادر شده در نیوزیلند از زمان لغو حکم اعدام در سال ۱۹۶۱ تا کنون خواهد بود. قرار است محاکمه این فرد در طول چهار روز برگزار شده و پس از آن حکم او صادر شود.

برنتون تارانت که فردی با تمایلات نژادپرستانه و باورمند به برتری سفیدها معرفی شده، بعد از ظهر ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) با تفنگ نیمه خودکار به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند رفت و نمازگزاران حاضر در این مکان‌ها را به رگبار بست. بر اثر این تیراندازی حداقل ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند. تارانت با دوربینی که روی کلاه خود نصب کرده بود، تصاویر کشتار را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عامل حمله تروریستی نیوزیلند به جنبش‌های هویت‌طلب اروپایی کمک مالی می‌کرد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

بازرسان روسیه در تاجیکستان از بستگان متهمان حمله مسکو بازجویی کردند